Internetový supermarket Košík.cz svým zákazníkům denně doručí několik tisíc objednaných nákupů. Kurýři s auty plnými tašek vyrážejí z centrálního skladu v Horních Počernicích, kde je na ploše téměř 12 tisíc metrů čtverečních uskladněno více než 16 tisíc různých položek sortimentu potravin, nápojů i drogerie. Sklad on‑line supermarketu Košík.cz je rozdělený podle teplot uskladnění na suchou, chlazenou a mraženou část. Provoz funguje v nepřetržitém režimu, v každé směně připravují objednávky k expedici stovky zaměstnanců. Běžný nákup přitom obsahuje 25 až 30 položek, celkem s 50 až 60 kusy zboží.

Logistika on‑line nákupů potravin má hned několik úskalí. Internetový supermarket musí především zajistit, aby zákazníci dostali přesně takové zboží, jaké si objednali. Objednávky je ale nutné připravovat v co nejkratším čase a auta musí k zákazníkům vyjíždět pokud možno s maximálně naplněnou kapacitou a optimálně naplánovanou trasou. Extrémně důležitá je také optimalizace uložení zboží na skladě, rozděleného celkem do osmi sektorů.

Digitální dvojčata

S ohledem na celkovou složitost logistiky on‑line nákupů potravin se Košík.cz rozhodl svůj sklad kompletně digitalizovat – tedy vytvořit digitální obrazy ke všem typům skladových položek. A pomocí digitálních dvojčat veškerých skladových položek optimalizovat provoz skladu i přípravu nákupů dle objednávek zákazníků. „Digitalizace všech skladových položek pro nás znamenala pořízení digitálních obrazů více než 16 tisíc produktů. Kromě rozměrů, hmotnosti a aktuálních fotografií produktů uchováváme také informace o jejich skladování. S takto rozsáhlou a úplnou sadou dat můžeme následně pracovat na optimalizaci našeho skladu,“ říká Tomáš Morava, manažer logistiky v Košík.cz. 

Jelikož není možné spolehnout se stoprocentně na data poskytovaná výrobci jednotlivých produktů, provedl Košík.cz jejich kompletní digitalizaci vlastními silami. Pro vytváření digitálních obrazů jednotlivých produktů používá firma 3D skener s váhou Cubiscan 325 a získaná data ukládá do interního systému SAP. Pro usnadnění a automatizaci skladování vyvinuli speciální doplněk pro SAP na přenos a schvalování získaných dat. Úvodní digitalizace všech skladových položek zabrala přibližně dva měsíce, ale proces digitalizace tím samozřejmě neskončil. Zařízení Cubiscan 325 je ve skladu Košík.cz neustále k dispozici pro digitalizaci nových položek nebo aktualizaci dat při změnách balení již digitalizovaných produktů, stejně jako pro průběžné, kontrolní přeskenování vybraných položek skladu.

Optimalizace logistiky a kontrola nákupů

Vytvoření digitálních obrazů veškerého skladovaného zboží poskytuje on‑line supermarketu rozsáhlé možnosti optimalizace a kontroly. Získaná data se využívají při plánování objednávek od dodavatelů a rozmístění zboží ve skladu, stejně jako při optimalizaci skládání nákupů a jejich rozvozu k zákazníkům. Díky znalosti přesných rozměrů a hmotností všech prodávaných produktů je možné optimalizovat ukládání objednaného zboží do tašek a termoboxů a současně zajistit efektivnější nakládání nákupů do rozvozových aut – opět s ohledem na rozměry a celkovou hmotnost nákupů.

Dalším přínosem digitalizace skladovaného zboží je možnost kontroly správného složení nákupů dle objednávek zákazníků – především na základě překontrolování hmotnosti jednotlivých kusů zboží. „Je pro nás samozřejmě velmi důležité dodat zákazníkům přesně to, co si objednali, a možnost kontrolovat složení nákupů na základě hmotnosti nám s tím velmi pomáhá. U ovoce a zeleniny počítáme s určitou odchylkou rozměrů i hmotnosti, ale u ostatních produktů evidujeme rozměry a hmotnost s přesností na milimetry a gramy,“ dodává Tomáš Morava, manažer logistiky v Košík.cz.

Košík.cz dosáhl díky digitálním modelům zboží dramatického zlepšení v kvalitě dodávek nákupů svým zákazníkům. Dále docílil efektivnějšího využívání dostupné skladovací a přepravní kapacity. Při kontrolách je navíc možné kdykoliv přesně zjistit například to, kolik položek se nachází v konkrétní tašce, stejně jako kolik tašek je už uloženo v termoboxu – a tedy i zbývající kapacitu pro další nákupy.

Digitalizovaná data o rozměrech, hmotnosti a dalších vlastnostech produktů umožňují internetovému supermarketu také zajímavým způsobem optimalizovat náklady. Jde hlavně o pohonné hmoty v závislosti na vytížení rozvozových aut a optimalizaci obalového materiálu, především velikost a počet tašek.

„Optimalizace logistiky je nikdy nekončící proces, ve kterém se neustále musíme rozhodovat mezi investicemi do technologií a lidské pracovní síly. My jsme se vydali cestou technologií a díky mohutné datové základně, kterou nám digitalizace poskytla, se můžeme nejen neustále zdokonalovat, ale také mnohem lépe plánovat náš další rozvoj,“ uzavírá Tomáš Morava, manažer logistiky on‑line supermarketu Košík.cz.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Automatizace a digitalizace.