V klání o nejlepší banku roku 2021 zvítězila Moneta Money Bank, která dokázala na nejvyšší stupínek poskočit z loňského třetího místa. Prvenství jí připadlo zejména proto, že dokázala ostatní peněžní ústavy překonat v kategoriích, které hodnotily takzvaný klientský pohled. Soutěž proběhla i mezi pojišťovnami. Nejúspěšnější byly Generali Česká pojišťovna a Komerční pojišťovna.
Anketa, v jejímž rámci Hospodářské noviny vyhlašují nejvýkonnější a nejlépe fungující bankovní a pojišťovací domy v Česku, letos proběhla již potřinácté.
V klientské části se u bank zkoumala například šíře a kvalita produktů i služeb, kde Moneta skončila v obou případech do pátého místa. Svou váhu měla i atraktivnost sazeb, v čemž neměla banka dle výsledků konkurenci. Dařilo se jí i v oblasti dostupnosti, kde hraje roli počet poboček a bankomatů, a také v komunikaci s klienty. I proto se stala současně klientsky nejpřívětivější bankou roku. Naopak v horší polovině ohodnocených se objevila v kategoriích, jako je výše nákladů na vedení účtu či u sankčních a mimořádných poplatků.
„K dobrému výsledku jí pomohl i meziroční nárůst tržního podílu v úvěrech,“ říká projektový manažer David Pavlát ze společnosti Datank, která údaje sbírala a následně i vyhodnocovala. O výsledku rozhodují stovky objektivních dat a ukazatelů. Ta jsou nashromážděna z webových stránek, sazebníků či výročních zpráv a také přímo od samotných bank a pojišťoven.
„Byť jsme v nedávných parlamentních volbách zažili malý zázrak, stojíme na pokraji propasti a já nejsem tak optimistický v tom, jak se nám podaří vyřešit všechny věci, které nás potkaly za poslední skoro dva roky. Jakákoliv šťastná chvíle, jako je tato, je o to šťastnější, protože ve střednědobém horizontu jich bude dle mého názoru méně,“ okomentoval vítězství v kategorii nejlepší banka předseda představenstva a generální ředitel Moneta Money Bank Tomáš Spurný.
◼ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měly ve výsledku stejnou váhu.
◼ Klientsky byly u bank nejdůležitějšími kritérii náklady na vedení účtu, u pojišťoven zase výše pojistného. Hodnotila se i šíře produktů a služeb či komunikace s klienty. Výzkumníci například vůči bankám a pojišťovnám opakovaně vystupovali jako fiktivní klienti, a hodnocena tak byla kvalita a vstřícnost vyřízení hovoru či e-mailu.
◼ Největší váhou mezi ekonomickými ukazateli byla u obou typů domů návratnost kapitálu a nákladovost – poměr mezi náklady a ziskem.
Jako druhá se umístila Fio banka, která zároveň kralovala z pohledu finanční stability a přínosu pro akcionáře. Trojici nejlepších doplnila ČSOB, která loni vyhrála. Naopak Air Bank, jež byla loni druhá nejlepší, si letos pohoršila o čtyři příčky a skončila šestá.
Výzkum nehodnotí pouze na základě klientského pohledu, ale i toho akcionářského. To znamená, že stejně důležitou váhu mají také ekonomická kritéria. V nich se porovnává například ukazatel ROAE, který určuje poměr mezi ziskem po zdanění a průměrným vlastním jměním. Důležitý je také tržní podíl bank v depozitech a úvěrech i podíl pohledávek se selháním na celkovém objemu úvěrů. Do výsledného pořadí v tomto směru výrazně promluvila pandemie koronaviru, protože tato oblast je hodnocena na základě hospodářských výsledků z loňského roku. Ovlivněny tak byly například změny v úrokových sazbách bank anebo otevírací doby na kamenných pobočkách.
Nejlepší mezi životními pojišťovnami pak byla Komerční pojišťovna. Oproti ostatním vyčnívala například v kvalitě a šíři služeb, kde nenašla konkurenci a skončila první. Druhá skončila v hodnocení ekonomických kritérií, kde se zkoumá například poměr mezi ziskem po zdanění a vlastním jměním (ROE) či nákladovost – poměr mezi hrubou výší provozních pořizovacích nákladů a předepsaným pojistným.
„Za posledních čtyřiadvacet měsíců se nám podařilo udělat obrovský skok zejména v digitalizaci a práci v on-line prostředí, kdy se tento proces urychlil až o pět let,“ říká předseda představenstva a ředitel Komerční pojišťovny Gaël Loaëc.
Jako druhý se letos umístil loňský vítěz Kooperativa – finanční dům byl současně mezi životními pojišťovnami nejlepší z hlediska ekonomické výkonnosti. Třetí pak skončila Generali Česká pojišťovna, která si oproti loňsku polepšila o dvě příčky. A i díky široké pobočkové síti po celém Česku se stala zároveň klientsky nejpřívětivější životní i neživotní pojišťovnou roku.
Pro Generali Českou byl letošní ročník vůbec velmi úspěšný. Prvenství získala i v celkové kategorii neživotních pojišťoven. Druhé místo zde brala ČSOB pojišťovna, třetí Česká podnikatelská pojišťovna.
„Sílu jsme ukázali zejména v létě, kdy jsme se ze dne na den museli začít vypořádávat s následky tornáda na jihu Moravy. Do dnešních dnů řešíme na 14 tisíc pojistných událostí v objemu bezmála dvou miliard korun,“ uvádí generální ředitel a předseda představenstva Roman Juráš.
Odbornými partnery průzkumu jsou Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven. Výzkum posuzoval 13 bank a 12 pojišťoven − z toho 10 v kategorii životního pojištění a 11 v neživotním pojištění.
Nejlepší banka 2021, Nejlepší pojišťovna 2021
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist