Mezi manažery českých firem je poslední dobou možná nejskloňovanější zkratkou ESG (environmental, social and governance). Ta označuje podnikání, které je udržitelné z hlediska životního prostředí a společensky odpovědné. I z toho důvodu se rozhodla poradenská společnost PwC, Asociace pro kapitálový trh ČR a CFA Society Czech republic provést mezi více než 200 tuzemskými podniky rozsáhlý průzkum, jak moc se do jejich fungování tyto principy promítají.
„Doteď šlo jen o předpoklady, co si vlastně podnikatelé a investoři o tomto tématu myslí. Nyní máme v ruce tvrdá data,“ říká Jan Brázda, partner pro investiční projekty a infrastrukturu v poradenské společnosti PwC a viceprezident CFA Society Czech Republic. Výsledky průzkumu probírali experti v rámci debaty, kterou na téma ESG pořádaly HN.
Podniky se v rámci zásad ESG snaží co nejvíce snižovat uhlíkovou stopu a tím přispívat k ochraně životního prostředí. Jde rovněž o odstranění rozdílů mezi platovými podmínkami mužů a žen. Principy vycházejí z mezinárodních dohod, jako jsou Pařížská úmluva OSN o změně klimatu nebo Zelená dohoda pro Evropu (European Green Deal) z dílny EU.
Mezi oslovenými v průzkumu PwC byly malé podniky do 50 zaměstnanců, středně velké s 51 až 250 pracovníky i velké nad 250 zaměstnanců. Šlo o firmy z odvětví jako investiční management, bankovnictví, průmyslová výroba anebo zpracování kovů.
Z šetření mimo jiné vyplynulo, že nejvíce se podniky v Česku tématem ESG zabývají hlavně kvůli firemním hodnotám (62 procent) a také proto, aby zvyšovaly svou konkurenceschopnost (42 procent). Třetím nejčastějším důvodem je pak regulace, především ze strany Evropské unie (38 procent).
„Řada společností se v posledním roce vyděsila, že pokud se nebudou řídit principy ESG, nedostanou se k financování například od bank. Některé firmy tak musí drasticky změnit svou výrobu a snížit uhlíkovou stopu. Je to pro ně otázka přežití,“ říká Brázda.
To potvrzuje i další z diskutujících, ředitelka komunikace v Monetě Money Bank Zuzana Filipová, jež má na starosti také problematiku ESG. „Jsme kotováni na burze. A do značné míry jsme tak k ESG nuceni tlakem ze strany našich akcionářů. Když jsme měli za poslední rok a půl nějaký hovor s investory, primární otázkou byla udržitelnost, tedy jaké máme v této oblasti strategické cíle,“ přibližuje.
Právě banky jsou jedněmi z průkopníků zeleného financování v Česku. Například vloni v březnu se čtrnáct bank a finančních domů, včetně České spořitelny, ČSOB a Komerční banky, přihlásilo v memorandu k principům společensky odpovědného podnikání, ochrany přírody a boje proti globálnímu oteplování. Prohlášení vzniklo v rámci České bankovní asociace (ČBA), která pro tuto oblast také ustavila pracovní komisi.
Podle dokumentu mají banky zásady udržitelnosti a ekologického podnikání uplatňovat zaprvé při svém vlastním provozu – například snahou o snížení energetické spotřeby v budovách, dále nákupem nízkoemisních automobilů pro firemní vozový park či ukončením úvěrování uhelných firem. A zadruhé vůči dodavatelům a klientům, kterým poskytují například zelené hypoteční úvěry. Tímto způsobem nyní tlačí na celý podnikatelský sektor.
Firmy si už uvědomují, že pokud „nezezelenají“, může to znamenat jejich konec. Svědčí o tom i data z průzkumu. Podle nich častěji než jednou ročně témata ESG na jednáních představenstva řeší v Česku 71 procent společností, globálně jde o 56 procent. Mezi lety 2019 až 2021 přitom v rámci tuzemska došlo k nárůstu až o 36 procentních bodů.
„V USA už je toto tématem posledních pět až sedm let. Když jsem mluvila s tamními kolegy, říkali mi, že investiční proces tam probíhal následovně. Klient přišel za investorem, třeba bankou, a ten se ho zeptal, co mají za udržitelné projekty. A vše ostatní šlo stranou. V takové míře to v Česku zatím nevidíme,“ uvádí Jana Brodani, výkonná ředitelka AKAT ČR.
Podle Lubomíra Vystavěla, šéfa investic ve společnosti NN Investments Partners, v Česku pořád převládá ve vztahu k ESG jistý cynismus. Firmy se snaží trendu přizpůsobit zejména proto, aby mohly dále podnikat, a ne že by v tom viděly nějaký vyšší cíl. „Je to vnímáno jako něco, co přišlo z EU, tedy zvenčí. Ale je fakt, že se tu začíná objevovat celá řada společností, které to spíše než jako nařízení začínají vnímat jako příležitost. Čím dál více z nich připravuje dlouhodobé byznysplány a nepřemýšlejí jen nad tím, jak na trendu krátkodobě vydělat. Tento přístup začíná převládat,“ poznamenává Vystavěl.
Partnerem kulatého stolu byla společnost CFA Society Czech Republic.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist