Osobní auto až 90 procent času stojí zaparkované doma, v práci nebo u supermarketu. Zato dodávky a užitkové vozy obecně musí prostě „makat“. Firmy je potřebují mít každý den v pohybu. Až dosud trhu s užitkovými auty zcela dominoval dieselový pohon. Drahá nafta a čím dál tím větší nabídka plně elektrických dodávek ale začínají situaci pomalu měnit.

Kupodivu elektromobilita začíná v té nejnáročnější oblasti, tedy spedici a logistice. Například mezinárodní balíkový přepravce GLS už od loňského července doručuje zásilky ve dvanácti městech Česka celkem 15 elektrickými dodávkami značek Mercedes, Renault a MAN. Zjevně se osvědčily, protože brzy přibudou další. Do konce tohoto roku rozšíří GLS svůj vozový park minimálně o dalších deset dodávek a stejný počet nákladních kol na elektrický pohon. Kromě toho na střechu nové haly mezinárodního třídicího centra v Jihlavě instaluje velkou fotovoltaickou elektrárnu, kterou využije právě i k nabíjení aut. Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika, si ale chválí i nákladní elektrokola, která pro GLS na zakázku vyrábí česká firma. „Doručování balíků pomocí nákladního elektrokola se nám v Praze velmi osvědčilo, kurýr denně doručí přibližně 50 menších a středně velkých balíků,“ říká Včela.

Zbývá vám ještě 90 % článku
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se