Jaké je největší riziko, že inflace s námi zůstane dlouho? Často se mluví o riziku roztočení mzdové spirály. Taková je i zkušenost ze 70. a 80. let, kdy ekonomiky trápila vysoká inflace. Nicméně aktuálně je roztočená především zisková spirála.

To potvrzují data jak pro USA, tak pro eurozónu. Z ČNB slyšíme to samé – podle člena bankovní rady Tomáše Holuba firmy „propadly zdražovací mánii“. Například ceny potravin v našich obchodech rostou rychleji než dovozní ceny. Ministerstvo financí už řeší marže v některých odvětvích.

Data pro USA dokonce ukazují, že v loňském roce dosáhly ziskové přirážky podniků nejvyšší zaznamenané úrovně od roku 1955. Dokonce i v těch 70. a 80. letech byly výrazně nižší. Analýza potom ukazuje, že zdrojem růstu marží je vyšší poptávka a problémy v dodavatelských řetězcích. Nic překvapivého. Nicméně také ukazuje, že ziskové marže se dlouhodobě zvyšovaly, což také znamená, že docházelo k růstu tržní koncentrace firem, a tedy k poklesu konkurenčního prostředí. A v loňském roce došlo k vyššímu nárůstu marží právě v těch odvětvích, kde bylo nižší konkurenční prostředí.

Mzdová inflace tedy není hlavním zdrojem současné vysoké inflace. Marže firem ano. Ty samozřejmě reagují na poptávkové a nabídkové faktory. Struktura nicméně ukazuje, že vyšší růst marží je spojen s více koncentrovanými sektory, kde je nižší konkurence. Takže třetím zdrojem inflace, vedle poptávky a nabídky, je i míra konkurence, respektive tržní prostředí.

Data tak ukazují, že v boji proti inflaci pomůžou tři přístupy. Zaprvé: omezit poptávku. S tím si umí poradit zvyšování úrokových sazeb a snižování deficitu veřejných financí. Zadruhé: podpořit nabídku. V tomto ohledu je potřeba podporovat investice, inovace, odstraňovat úzká místa v dodavatelských řetězcích. Zatřetí: podporovat tržní prostředí, použít antimonopolní opatření a více rozvinout tržní soutěž tam, kde nižší míra konkurence umožňuje dosahovat vyšších zisků. Zvýšení konkurence a zmenšení tržní síly firem pomůže snížit inflaci bez ohledu na její příčinu.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.