Stále více se v odborných i laických diskusích začíná hovořit o tom, že doba blahobytu je pryč. A nastává období, ve kterém si budou muset lidé i firmy výrazným způsobem utáhnout opasky. Omezení spotřeby se dotkne i pojišťovacího byznysu. Tím, že domácnosti omezí spotřebu, se prodej životních pojistek sníží. „Ale zase nevidím důvod k nějakému výraznému propadu. Lidé by si měli uvědomit, že stát se o ně nepostará. Věk vstupu do důchodu se bude posouvat, protože produktivní část obyvatelstva nevyrobí dost peněz na důchody. Pokud nedojde k zásadní důchodové reformě, budeme mít veliký problém,“ říká Martin Diviš, generální ředitel a předseda představenstva Kooperativy.

Firma se letos stala Visa Nejlepší životní pojišťovnou. Šéf společnosti spadající do rakouské finanční skupiny Vienna Insurance Group hovořil i o tom, proč životní pojištění dává smysl právě v době ekonomické krize. Anebo proč Kooperativa nikdy nebude patřit k nejlevnějším na trhu.

HN: Z klientského pohledu jste byli celkově mezi životními pojišťovnami předposlední. Jedno z hlavních kritérií zde byla výše pojistného. V tom jste byli dokonce nejhorší. Zdražovali jste v poslední době?

Výše pojistného je jeden z parametrů, ale musí jít ruku v ruce s kvalitou a dostatečným rozsahem pojištění. My nechceme být nejlevnější, chceme být především kvalitní pojišťovnou, na kterou se zákazník může stoprocentně spolehnout. Kooperativa vždy fungovala tak, že když dojde k pojistné události, své závazky plní včas, rychle a v celé její šíři. Mohu vám napočítat pojištění, které bude opravdu levné. Ale jak jsme ze zkušeností v posledních letech viděli, levné neznamená vždy kvalitní. Vzpomeňme na povodně. Dnes už si nikdo nevzpomene na některé pojišťovny, které sice pojišťovaly tyto živelní katastrofy, ale když k nim došlo, vyplácely jen do limitu 10 tisíc korun. To se mi příčí. Ze zkušeností víme, že někteří klienti nás kvůli ceně opustili, aby se pak za pár let zase vrátili. Jen cenou bojovat nebudeme.

Martin Diviš (48 let)

Na ZČU v Plzni absolvoval magisterské studium managementu a marketingu. Na Prague International Business School získal titul MBA.

V roce 1995 začal pracovat v Kooperativě jako tiskový mluvčí. Od roku 2001 do roku 2006 prošel různými vedoucími i manažerskými pozicemi. V roce 2008 se stal předsedou představenstva a generálním ředitelem Kooperativy.

V roce 2013 byl zvolen prezidentem České asociace pojišťoven. Je členem vedení koncernu Vienna Insurance Group (VIG), rakouské matky Kooperativy.

Je ženatý, má syna a jeho velkou zálibou je létání. Je držitelem licence dopravního pilota.

HN: Dobrá, ale konkrétně toto kritérium zkoumalo výši vašeho pojistného v životním pojištění.

Ano, ale u něj je ten princip úplně stejný. Právě nyní, v době ekonomické krize, která se ještě v dalších letech zřejmě prohloubí, dává opravdu kvalitní životní pojištění smysl. Ono totiž není myšleno primárně pro horní vrstvu lidí. Ti, kteří mají dostatečné finanční rezervy, pojištění nepotřebují tak nutně jako střední a nižší třída. Každý rozumný člověk určitě chápe, že právě v obtížných dobách je pojištění věcí zásadní. Že je to jeden z výdajů či nákladů, které můžeme považovat spíše za investici, a to velmi důležitou – do vlastního bezpečí a zabezpečení majetku, rodiny nebo firmy. Chci, abychom patřili ke špičce na trhu v pojistném krytí, rychlosti služby a ve schopnosti vysvětlovat, o čem naše produkty jsou. A to něco stojí.  

HN: A co úplně nové smlouvy? Nemáte pocit, že právě v době klesající životní úrovně budou lidé životní pojistky upozaďovat a dojde k propadu jejich prodeje?

Pojišťovnictví podobně jako řada dalších odvětví kopíruje ekonomický cyklus. Takže v případě propadu klesá s ním. Nečeká nás tedy jednoduché období. Ale důvod k nějakému výraznému pádu nevidím. Obzvláště v dobách, kdy nemá domácnost nebo firma finanční rezervy, je pojištění jedním ze způsobů, jak řešit vážné životní obtíže. Lidé by si navíc měli uvědomit, že stát se o ně nepostará. Zejména v důchodovém věku. To už začíná být vzhledem ke stavu veřejných financí jasné. Věk vstupu do důchodu se bude posouvat, protože produktivní část obyvatelstva nevyrobí dost peněz na důchody. Penzisté jsou dnes navíc vitálnější a dožívají se vyššího věku. Vždyť ministerstvu práce a sociálních věcí už nyní hrozí, že nebude mít na výplatu penzí. Pokud nedojde k zásadní důchodové reformě, budeme mít veliký problém. Životní a důchodové pojištění či penzijní připojištění jsou jednou z možností, jak se zabezpečit na stáří.

HN: Co se ale stane, když lidé jednoduše nebudou mít na pojistné peníze? Zvýší se faktury za energie, splátky hypoték. Do toho růst cen potravin a pohonných hmot. Jste připraveni klientům v těžké situaci vyjít vstříc?

Každá finanční instituce bude muset hledat možnosti, jak udržet klienty s dobrým rozsahem pojištění, a umět chápat situaci, do které se krátkodobě dostanou. Uvažujeme o tom, že bychom jim na čas například snížili výši pojistného s tím, že by se ale neměnil rozsah krytí. Pak by měli určitý čas na to pojistné doplatit v rámci splátkového kalendáře. Rozumíme, že v jednu chvíli je důležitější, že má člověk doma teplo a světlo, a nad pojištěním nepřemýšlí. O klienty, kteří budou mít problém se splácením, ale samozřejmě nechceme přijít.

HN: Na trhu se na velké pojišťovny tlačí ty menší a jeden ze způsobů, kterým se snaží přetahovat klienty, je, že zjednodušují pojistné podmínky. U některých z nich nemají pojistné smlouvy více než deset stran. Snažíte se o něco podobného?

Ano, je to jeden z cílů. Je naprosto klíčové, aby klienti chápali, jaký produkt si sjednávají. A je důležité, aby se vyptali na vše, co je zajímá. V tomto směru neexistuje špatná otázka. Je důležité nenechat se natlačit do něčeho, co cítím, že pro mě není ideálním řešením. I kvalita a odbornost pojišťovacích poradců se v tomto směru hodně zlepšily. Pomohla regulace ze strany České národní banky a s tím spojené poměrně náročné zkoušky pro poradce, kteří chtějí sjednávat životní pojištění. A také regulace ze strany Evropské unie. Ta ale paradoxně vytváří problém, co se týče zjednodušování pojistných podmínek. A to proto, že povinnost promítnout v nich všechnu regulatoriku smlouvy zase o něco prodlužuje.

HN: Problém se složitostí produktů a nepřehledností podmínek byl v minulosti spojen zejména s prodejem investičních životních pojistek. Proč?

Součástí tohoto produktu byly investice do vybraných fondů. Uzavřením smlouvy klienti souhlasili s rizikem, že když se fondu nedaří, mohou přijít o peníze. Problém byl, že řada lidí vůbec netušila, že kromě pojištění jako takového tvoří část produktu právě tato investiční složka. Někteří z nich to nepochopili. Potíž ale byla spíše v tom, že řada pojišťovacích poradců produkty klientům dostatečně nevysvětlila. Buď to dělali naschvál, anebo tomu sami pořádně nerozuměli.

HN: Řada lidí se s pojišťovnami soudila nebo stále soudí. Navíc v Česku by měl během příštího roku začít platit zákon umožňující občanům podávat hromadné žaloby. To by situaci mohlo opět trochu vyhrotit, protože někteří lidé, kteří se cítí poškozeni, dříve pojišťovny nežalovali jen proto, že nechtěli stát proti institucím sami a platit vysoké náklady. Neobáváte se toho?

Dle mého názoru je potřeba v tomto směru postupovat individuálně. Velmi bych varoval klienty před tím, aby podepisovali něco o hromadném zastoupení. Protože existují subjekty a jednotlivci, kteří jsou mezičlánkem a snaží se na těchto případech zase jenom vydělat. Funguje to podobně, jako když nabouráte a někdo vám posléze nabídne, že vás bude zastupovat a zajistí vám u pojišťovny výhodnější podmínky plnění. To je nesmysl a samozřejmě vás to ve finále stojí ještě víc. Má-li někdo jakékoli pochybnosti či dotazy, nechť to řeší primárně se svojí pojišťovnou. Určitě se společně doberou nějakého řešení, protože v dnešní době internetu a sociálních sítí jsou názory a pocity klienta pro všechny firmy extrémně důležité.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.