Už čtvrtý měsíc v řadě rostou ve srovnání s minulým rokem v Česku registrace nových osobních aut. V listopadu podle čísel Svazu dovozců automobilů trh vzrostl o 7,6 procenta, nového majitele pak našlo 17 408 vozů.

Ani solidní čísla z posledních měsíců ale nedokážou vyrovnat propad z první poloviny roku. Celkové prodeje za leden až listopad jsou tak meziročně nižší téměř o sedm procent – a počet nových registrací osobních aut za 11 měsíců je nejmenší od roku 2014.

Navzdory více než desetinovému poklesu zůstává nejprodávanější značkou Škoda Auto, která zaznamenala přes 58 tisíc registrací a drží zhruba třetinu trhu. Automobilce se tak postupně daří vyrovnávat výpadek z jarních měsíců, kdy jí například u modelu Octavia chyběly po požáru v areálu dodavatele dveřní výplně a nedokončená auta se hromadila na odstavných plochách. V té době tuzemská automobilka prodávala meziročně na českém trhu až o třetinu vozů méně. Naopak v listopadu se Škodovka dostala o 17 procent nad loňská čísla a model Octavia si s více než 13 tisíci kusů drží za leden až listopad pozici nejprodávanějšího vozu na českém trhu.

Výrazné meziroční výkyvy v počtu registrací se ale nevyhýbají ani dalším výrobcům. Například Dacia zaznamenala meziroční růst téměř o 41 procent a díky tomu se stala šestou nejprodávanější značkou v Česku. Skokanem roku se pak stala sportovní odnož Seatu – Cupra, která vyrostla o 285 procent. „Mateřský“ Seat oproti tomu výrazně ztrácí a spolu s Nissanem, Mitsubishi a Peugeotem patří mezi automobilky, jejichž prodeje klesaly nejvíc.

Pokračuje také rostoucí trend obliby vozů kategorie SUV – jejich podíl na celkových registracích se už blíží 45 procentům. Trojice nejprodávanějších SUV pochází od Škody Auto – vede Karoq, následuje Kamiq, třetí je Kodiaq.

 

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.