Celá řada podnikatelských odvětví se bez digitalizace a automatizace prostě neobejde. Jak tento proces vidí zástupce titulárního partnera soutěže Firma roku, jsme se zeptali Václava Provazníka, člena vrcholového vedení IBM Česká republika a ředitele divize Consulting pro Česko a Slovensko.

Jak se díváte na aktuální ekonomickou situaci v Česku?

Osobně se na ni snažím dívat s nadhledem a snahou hledat ve všem něco dobrého. Aktuální bezpečnostní, energetická i ekonomická krize se samozřejmě týká i mě osobně, na druhou stranu jsem přesvědčen, že pořád máme šanci, abychom z této situace vyšli silnější, zodpovědnější a lépe připraveni na budoucnost. Myslím, že máme dobrou výchozí pozici posunout Česko směrem, který umožní lepší konkurenceschopnost a budoucí prosperitu – je samozřejmě potřeba rozvíjet talent našich lidí a podporovat schopnosti podnikatelů uspět v nově nastavovaném prostředí.

IBM je lídrem v oblasti informačních technologií. Jak toho mohou využít malí a střední podnikatelé?

Osobně vidím více zajímavých možností – na jedné straně mohou malí a střední podnikatelé přímo využít technologie IBM, které zejména v oblasti cloudu, automatizace, AI, práce s daty, informační bezpečnosti anebo udržitelnosti poskytují velmi kvalitní a přitom velmi dobře škálovatelnou platformu, která „poroste s nimi“. Další možností je přímá spolupráce s IBM, kdy můžeme řešení integrovat do širších celků a společně oslovovat větší zákazníky a po úspěchu na lokálním trhu pak řešení nabízet a spolupracovat i mimo Česko. V neposlední řadě je zde možnost inspirace – IBM je velmi aktivní v oblasti digitalizace a mezinárodně získané zkušenosti a trendy jsou přístupné i českým zákazníkům a partnerům.

Firmy a živnostníci

Stáhněte si přílohu v PDF

Jaké výhody podle vás přinese firmám digitalizace v dalších letech?

Osobně digitalizaci, respektive spíše digitální transformaci, vnímám jako konkurenční výhodu v krátkém čase a absolutní nutnost ve středním až delším. Aspektů digitální transformace je samozřejmě hodně, liší se v závislosti na mnoha proměnných – počínaje sektorem přes množství a typ zákazníků, produkt a podobně. Velmi těžko tedy absolutně generalizovat. IBM strategie staví na rozvoji cloudových technologií, využití dat a umělé inteligence pro podporu byznysu, inteligentní automatizaci, všeprostupující informační bezpečnosti – to vše v kontextu dlouhodobé udržitelnosti.

Jaké jsou hlavní limity zavádění nových technologií do podnikání?

V mnoha oblastech stále existuje bariéra velké vstupní investice, čím dál více technologií je ale dostupných v modelu „jako služba“, což riziko zmařené investice snižuje. Domnívám se, že klíčová je i odvaha podrobit historicky prověřené postupy testu historické překonanosti, protože právě lpění na historii je největší brzda pokroku.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Firmy a živnostníci.