Václav Staněk, zakladatel zlínského výrobce bot Vasky trade, ví, že dnešní zákazníky je potřeba oslovit dobrým příběhem. Také ví, jak z nich pak udělat věrné fanoušky prostřednictvím marketingu, médií a sociálních sítí. A tuto strategii uplatnil i letos, když přišel s nápadem převzít výrobu s retroznačkou Botas, které hrozila likvidace.

Staněk se na jaře rozhodl koupit od majitelů Botasu ochranné známky, dokumentaci a některá výrobní zařízení jako výsekové nože a ševcovská kopyta. Na nákup ale neměl dost peněz, a tak se obrátil na svoje zákazníky, ať mu pomohou. Přesvědčoval je, že „symbol českého obuvnictví“ si zaslouží záchranu a že k tomu stačí prodat osm tisíc zlevněných párů z jeho vlastní produkce. Tak vznikla akce s názvem „Vasky výprodej pro Botas“.

Povedlo se prodat ještě o něco více, takže to vyšlo, jak jsme potřebovali. Myslím, že jsme tou kampaní aktivizovali skalní fanoušky jak Vasek, tak Botasu a možná i nějaké ty vlastence, kteří to vnímali jako podporu fungování lokálních firem v Česku,“ říká ředitel Vasky Tomáš Karlík. Cena, kterou Vasky za Botas zaplatila, je neveřejná.

Právě také díky Botasu mohou nyní Karlík a jeho šéf Staněk slavit další úspěch. V úterý se jejich podnik stal vítězem letošního ročníku soutěže Firma roku za Zlínský kraj. Soutěž, která má i kategorii pro živnostníky, vyhlašují Hospodářské noviny. Titulárními partnery jsou poradenská společnost PwC a Moneta Money Bank.

Čtrnáct porotců soutěže vybralo Vasky na první místo z celkem deseti firem. Porota ocenila zejména to, že firma navazuje na tradici obuvnické výroby ve Zlíně, a také fakt, že Staněk je velmi viditelným představitelem nejmladší generace tuzemských podnikatelů. Ti k propagaci svých výrobků využívají od počátku digitální marketing a opírají se o silnou komunitu příznivců, které oslovují pomocí influencerů a na sociálních sítích.

„Vasky je pokračovatelem zlínské ševcovské tradice. Oceňujeme odvahu zakladatele pustit se do podnikání v 18 letech a také se stát jedním z mluvčích své generace,“ okomentoval volbu poroty Tomáš Frýbort z české pobočky PwC. Podle Frýborta je pozitivní také snaha oživit další tradiční značku – Botas. „Od 90. let bylo obuvnictví u nás několikrát zatracované, ale Vasky ukázala, že k tomu není důvod,“ řekl Frýbort.

Staňkova firma sídlí v Zlíně a do města, které proslavil Tomáš Baťa, už letos přemístila také  část výroby ikonických botasek. Botas dosud vyráběl ve Skutči na Chrudimsku. Vasky už za Botas také představila první kolekce a také chce rozšířit společný byznys i do zahraničí.

Staněk založil svou obuvnickou firmu před sedmi lety. Nejdřív to byl jen online obchod, dnes má Vasky sedm kamenných prodejen, z toho tři byly otevřeny letos. V prvních letech podnik zažil překotný růst, ale sám Staněk přiznává, že ještě není vyhráno. Poptávku spotřebitelů zasáhla nejistota spojená s válkou na Ukrajině a rostoucí ceny. Obuv s velkou částí ruční výroby za několik tisíc korun je přeci jen zbytné zboží. Výrobu též zasáhl růst cen energií a materiálů. Za loňský rok měla firma s asi 50 zaměstnanci tržby 207 milionů korun a čistý zisk 13,8 milionů.

Podle ředitele Vasky Karlíka koupě Botasu pomáhá firmě zvládnout těžký letošní rok, kdy má obuvnický segment jako celek nižší tržby. Vasky podle Karlíka tržby rostou, ale pomaleji. Letos zatím vykazuje asi dvacetiprocentní navýšení oproti loňskému roku.

V úterý se také vyhlašovali vítězové části určené živnostníkům. Letošní titul Moneta Živnostník roku Zlínského kraje si odnesl Tomáš Zajac, výrobce westernových sedel.

Zajac při výrobě spojuje svoji mnohaletou zkušenost trenéra koní a jezdců. Své první sedlo si vyrobil sám už v roce 1983, protože se v těch letech v Československu nedalo koupit takové, aby bylo podle jeho představ. Ještě před pádem totalitního režimu v listopadu 1998 si Zajac vyřídil povolení k podnikání a hned po revoluci si udělal živnostenský list. Kromě westernových sedel vyráběl i doplňky z kůže pro městskou policii. Dnes dodává sedla (a jezdecké doplňky)  zákazníkům v celé Evropě a ti oceňují, že každý kus je originál, umělecké dílo, navíc vyrobený přesně na konkrétní hřbet svého nositele.

Porotce Lukáš Kresta z Monety oceňuje Zajacův „osobní příběh, založený na vlastním způsobu života“, a také jeho brzký start v podnikání. „Je tam vytrvalost, vášeň a schopnost prorazit i v zahraničí,“ ohodnotil Kresta vítěze za porotu.

Doprovodnou kategorií soutěže je Moneta Živnostník roku Srdcař. Ta v každém kraji oceňuje živnostníky, kteří dokázali překonat nejrůznější nástrahy podnikání, a přece to nevzdali. Ve Zlíně v této kategorii zvítězila Renata Zezulková, vyrábějící výběrové džemy, marmelády a čatní.

Zlínské klání bylo součástí série krajských kol letošního, již 18. ročníku. Vše vyvrcholí vyhlášením celostátních vítězů 14. prosince na pražském Žofíně. 

Ocenění za Zlínský kraj

PwC Firma roku 2023

1. Vasky trade s.r.o. – výrobce kvalitní kožené obuvi (Lhota)

2. Jelínek – výroba nábytku s.r.o. (Valašské Meziříčí)

3. AZUB bike s.r.o. – výroba lehokol a distribuce cyklistických produktů (Uherský Brod)

Moneta Živnostník roku 2023

1. Tomáš Zajac – výroba westernových sedel, trénink koní a jezdců (Rožnov pod Radhoštěm)

2. Libor Baránek – výroba kvalitních potravin (Bojkovice)

3. Renata Zezulková – výroba výběrových džemů, marmelád a čatní (Otrokovice)

Moneta Živnostník roku Srdcař 

Renata Zezulková – výroba výběrových džemů, marmelád a čatní (Otrokovice)