Byl to pravděpodobně historicky nejkratší rozhovor pro HN, trval přesně šest minut a 43 sekund. A odehrál se na předních sedadlech nového Superbu, protože kabina auta bylo to nejtišší místo, jaké se ve futuristické hale v Dolních Břežanech, kde jindy školáci sportují, dalo najít. 

Klaus Zellmer, šéf Škody Auto, po čtvrteční světové premiéře tradičního modelu pro manažery a velké rodiny odpověděl na tři otázky, které v současnosti rezonují. Třeba na to, jestli je čerstvě představený Superb opravdu poslední nová generace auta se spalovacím motorem s logem okřídleného šípu na kapotě, po níž budou následovat už jen nové elektromobily.

Pousmál se i nad otázkou, kterou musel čekat. Vždyť premiéra Superbu se odehrála dva dny poté, co Volkswagen ústy šéfa koncernu Olivera Blumeho dal české vládě jasně najevo, jak to (ne)bude s plánovanou výstavbou továrny na baterie, která měla vzniknout v Líních u Plzně.

Potvrdil, že důvod, proč teď gigafactory Volkswagen nepostaví, je klesající zájem o elektrovozy. „Prodeje aut zpomalily. Nebudeme teď v nejbližších letech potřebovat tolik baterií, kolik jsme původně plánovali, protože naši poptávku v Evropě pokryjí závody v Německu a ve Španělsku. Pokud se to třeba za dva roky změní, tak se uvidí co dál,“ dodal. 

Současně přiznal, že teď, po zveřejnění hospodářských výsledků za třetí kvartál, sice Škoda může slavit, ve skutečnosti si ale utahuje opasky, jak jen může. Soudě dle provozního zisku se Škodě daří tak, jako už dlouho ne. Za prvních devět měsíců roku vykázala provozní zisk 31,1 miliardy korun. To je dokonce více než za stejné období v roce 2019, kdy ještě svět neznal koronavirus a všechny problémy, které záhy postihly ekonomiku. Tedy zavřené závody, dodavatelské výpadky a nedostatek čipů. A Rusko tehdy bylo pro Škodu jedním z profitabilních trhů.

Že toho docílila především tím, že škodovky mezitím výrazně podražily, je jasné, stejně jako fakt, že během plánování výroby mají dlouhodobě přednost vozy s vyšší provozní marží. Klaus Zellmer se ale obává, že doba hojnosti skončila.

Výrazně se zkrátily čekací doby na auta, a tak automobilka letos stihla dokončit a předat vozy, na které zákazníci dlouho čekali. Jenže nových objednávek není dost. Po Novém roce tak očekává ochlazení.

„Připravujeme se na recesi. Už jsme spustili různé úsporné programy, které povedou k tomu, abychom dokázali strukturálně ušetřit. Víme o tom, že nyní jsme dosáhli skvělých výsledků, ale řekl bych, že se teď připravujeme na bouři. Řešíme to proto i s odbory Kovo, protože turbulentní doba, která přijde, nebude jednoduchá,“ říká. Kolektivní jednání o růstu platů mezi škodováckými odbory a automobilkou již začalo a podle všeho se tentokrát nedá očekávat, že by mzdy ve firmě rostly tak jako doposud.

Automobilka také řeší, v jaké podobě se nakonec schválí diskutovaná norma Euro 7, což by mělo vliv na modelovou nabídku. Již dříve vedení Škody uvedlo, že pokud by norma prošla v nejpřísnější podobě, vozy jako Fabia, Scala a Kamiq by na trhu skončily.

Čeští zástupci vlády v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou a europoslancem Alexandrem Vondrou (oba ODS) usilují na půdě europarlamentu o to, aby se schválilo zmírnění původně navržených emisních limitů. 

Díky tomu by přežila minimálně Fabia. „Následník Fabie by pak byl zřejmě opravdu poslední auto se spalovacím motorem. Prodávalo by se tak dlouho, jak by to bylo jen možné, tedy do roku 2035, kdy mají auta se spalovacími motory v EU skončit definitivně. Možná by to nebyla nová generace v pravém slova smyslu, ale opravdu velký a důkladný facelift,“ přiznal zdroj HN.

Tato slova potvrzuje v kabině Superbu i Klaus Zellmer. „Pokud opravdu projde nejmírnější verze navrhované normy, je tu příležitost, že Fabia v nabídce zůstane a bude se nadále prodávat za příznivou cenu. Když se tak nestane, po úpravách, které by norma vyžadovala, by podražila o 75 až 120 tisíc korun. To by zákazníci zcela jistě neakceptovali a vedlo by to ke konci tohoto modelu,“ vysvětluje. „Jsme teď tedy ve fázi, kdy se čeká na výsledek, a podle něj se zařídíme.“

Podle všeho to vypadá, že mírnější norma by sice zachránila Fabii, jisté to ale zdaleka není u ostatních menších modelů s konvenčním motorem. „Bude potřeba najít určitou rovnováhu, aby naše rozhodnutí dávalo smysl. Pravděpodobně by nešlo ponechat všechny modely, protože i facelifty vyžadují obrovské investice a ty my teď musíme dávat především do elektromobility. A když potřebujete nasměrovat tok prostředků na jednu stranu, budou vám na tom druhém konci chybět,“ uzavírá.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.