Lucie Urválková působí v Uniqa pojišťovně bezmála sedmnáct let. Do firmy nastoupila na pozici finanční ředitelky a krátce nato se stala i členkou představenstva a později i jeho místopředsedkyní. „Zúčastnila jsem se tehdy výběrového řízení, do kterého mě společnost pozvala. Profesně mě znali, protože jsem byla jejich auditorkou ještě v době, kdy jsem působila v KPMG,“ přibližuje začátky svého působení v tuzemské dceřiné firmě velké rakouské pojišťovací skupiny Uniqa Insurance Group.

V letošním roce si Urválková do svého životopisu připsala další zářez: stala se manažerkou roku, vítězkou prestižní soutěže pořádané Českou manažerskou asociací (ČMA). V rozhovoru pro HN přibližuje, jakou je manažerkou, čím motivuje své mladší kolegyně a jak se firma proměnila poté, co letos v létě odešel její dlouholetý CEO.

Jak vítězství v soutěži Manažer roku vnímáte? Je pro vás něčím důležité?

Byla jsem nominovaná poprvé a hned jsem vyhrála, z čehož mám velikou radost. Ale není to moje ocenění. Sám voják v poli nic nezvládne. Je to ocenění mého týmu, bez jeho podpory bych nebyla tam, kde jsem.

Přibližte trochu, jakým způsobem probíhá výběr této soutěže?

Je to seriózní a poměrně náročný proces. Z nominovaných manažerů a manažerek vybere komise ČMA 45 kandidátů a kandidátek. Poté vyplňujete přihlášku, což je vlastně takový velmi zevrubný a seriózní dotazník. V rámci něho popisujete, jaké jsou vaše cíle a strategie, a to jak v osobní, tak firemní rovině. Dále popisujete, jaké jsou vaše silné a slabé stránky a co byste v životě udělali jinak, a to nejen v tom profesním. Pak následuje ústní kolo, kde se členové hodnoticí komise osobně doptávají na to, co je konkrétně u vás zajímá. Já se snažila v rozhovoru nahradit takovou tu tradiční „korporátštinu“ lidským jazykem a i to možná zčásti rozhodlo. Debatu jsem si užila a byla vlastně velmi inspirující: člověk se musel zamyslet sám nad sebou, svojí prací a nad tím, co plánuje v obou směrech do budoucna.

Lucie Urválková (51 let)

Vystudovala finance, marketing a management na Slezské univerzitě v Opavě.

Své manažerské vzdělání si následně rozšířila na anglické Henley Business School.

Profesní kariéru začínala v roce 1995 jako auditorka v poradenské společnosti KPMG. Poté v roce 2006 rok působila jako manažerka finančního poradenství pro region střední a východní Evropy ve společnosti Deloitte.

Od roku 2007 pak pracuje v Uniqa pojišťovně. Do ní nastoupila na pozici finanční ředitelky, o rok později se stala členkou představenstva a poté jeho místopředsedkyní.

V letošním roce se stala manažerkou roku, prestižní soutěže vyhlašované Českou manažerskou asociací.

Máte pocit, že se mění dogma, že finanční sektor je vyloženě mužský svět?

Když jsem přišla do pojišťovnictví v roce 2007, tak to bylo ryze mužské prostředí. Od té doby vidím obrovský posun. Ženy ve finančním sektoru pracovaly, ale pouze na řadových pozicích anebo maximálně ve středním managementu. Teď se to mění, žen v představenstvech přibývá, jen u nás v  pojišťovně Uniqa jsme ze sedmi členů tři ženy. Z celkového počtu zaměstnanců pak máme více než polovinu žen, přičemž řada z nich je zastoupena v managementu.

Vy jste známá tím, že děláte pro ženy u vás ve firmě mentoring a snažíte se je motivovat, aby se nebály kariérně růst. Máte pocit, že je to potřeba, protože si ženy v některých případech málo věří?

Stále jsem svědkem toho, že ženy mají určité předsudky, proč se nechtějí utkat o manažerské pozice. Proto jim já i moje dvě kolegyně z představenstva dodáváme odvahu a motivujeme je, aby věřily, že mohou docílit stejných úspěchů. I my jsme musely ujít dlouhou cestu. Myslím si, že je potřeba tyto okovy starého typu úplně rozbít.

Co jsou ty předsudky?

Byly jsme vychovávané tak, že si má každá žena najít to své místečko v životě, starat se o domácnost a děti a kariérní svět nechat mužským. Za nás nebylo normální, aby si ženy šly za svým cílem. A na ty, které tak činily, se dívalo skrze prsty, a i proto se časem vrátily do těchto stereotypů. Já jsem ráda, že se toto významně mění. Řada žen vnímá, že budovat kariéru je zcela normální. Ale samozřejmě je třeba také upozorňovat, že mít vrcholovou pozici a rodinu není jednoduché. Je potřeba na miskách vah vyvažovat osobní život a pracovní život. Proto je dobře, že se o tom mluví ve veřejném sektoru, je důležité, aby ženy byly sebevědomé, asertivní, aby se nebály. 

Pojďme k byznysu. Jaké předpokládáte hospodářské výsledky v letošním roce?

V prvním pololetí jsme dosáhli předepsaného pojistného přes 10 miliard korun, což znamená meziroční růst o osm procent. Očekávám, že na konci roku bychom mohli překročit 20 miliard korun a meziroční procentuální růst si udržet. Co se týče hrubého hospodářského výsledku, tedy před zdaněním, máme v pololetí za Česko i Slovensko zisk blížící se jedné miliardě.

Za letošní rok už má část pojišťoven povinnost reportovat účetní závěrku podle nového evropského standardu. Co IFRS 17 (International Financial Reporting Standard) přináší?

Cílem normy je, aby všechny pojišťovny v Evropské unii vykazovaly finanční výsledky stejným způsobem. Rozdíl je v tom, zdali pojišťovny tento standard uplatňují i lokálně, nejen na konsolidované úrovni. V Česku jsou některé pojišťovny, které podle IFRS 17 reportují i lokálně, my mezi ně nepatříme. Ale i tak podle tohoto standardu vytváříme jednu účetní závěrku. Musíme ji dělat pro naši rakouskou matku z důvodu konsolidace výsledků za celou skupinu. Čili my vlastně nyní děláme dvojí práci.

A prakticky, jaké jsou v těch standardech rozdíly? Co jsou největší změny?

Výraznou změnu to přináší hlavně v životním pojištění. U každého produktu nově počítáte, jak byl historicky ziskový. A na základě toho predikujete, jak bude ziskový do budoucna. To se následně propíše do výsledků. V předešlých formách se případná ztráta nebo naopak zisk propsaly do výsledku hospodaření až ve chvíli, kdy skutečně nastaly. Když se ukáže, že produkty ziskové nebudou, musí se upravit anebo úplně zrušit.

Od května máte nového generálního ředitele Rastislava Havrana. Ten nahradil Martina Žáčka, který na pozici působil 15 let. Co se změnilo?

V první řadě je třeba říct, že Rastislav převzal firmu ve výborné kondici. Nicméně nyní se snažíme například rychleji dokončit interní integraci se společnostmi Axa. Většinu IT systémů a procesů už máme integrovaných, ještě nám ale chybí sjednotit hlavní systém v životním pojištění. To by mělo být dokončeno do konce roku 2024. Sjednocují se též provize pro obchodníky a cílem je, aby naši klienti a partneři v tomto období z pohledu běžného provozu nic nepoznali. Co oceňuji, je transparentní diskuse. Řekla bych, že firemní kultura je nyní o něco otevřenější, hlavně směrem k zaměstnancům.

Co to znamená?

Nabízíme jim například až 15 dní na home officu měsíčně, protože to je věc, kterou zejména mladí lidé žádají. Záleží na nadřízených jednotlivých pracovníků, ale obecně se snažíme, aby v pátek nebyly žádné mítinky a schůzky. Aby lidé mohli dřív odejít z práce, být doma, dodělat si své resty, případně se věnovat sebevzdělávání. Děláme to proto, aby u nás bylo uvolněnější prostředí. Protože pokud chceme inovovat, potřebujeme k tomu i naše lidi, kteří přijdou sami se svými nápady. Nový CEO přinesl čerstvý vítr a je pozitivní, že nepřišel nikdo zvenčí, i Rastislav Havran je ve firmě dlouhá léta.

Váš nový CEO je expertem především v IT. Zrychlila se tedy po jeho příchodu i digitalizace? Dnes je velké téma AI a její implementace, bude teď toto u vás větší téma?

Už nyní se ve firmě snažíme v oblasti retailu fungovat zcela bezpapírově. Jen u některých korporátních obchodů, které jsou komplexnější, stále máme papírové smlouvy. A přestože v retailu lidé hojně využívají online, máme pořád klienty, kteří preferují osobní kontakt. Ten doporučujeme každému zejména u složitějších produktů životního pojištění anebo u investic. Nicméně, ano, vnímáme, že po příchodu nového generálního ředitele se i s ohledem na jeho zaměření využívání technologií rozšířilo.

Evropská komise v minulém roce posunula povinnost pro malé a střední firmy reportovat v oblasti ESG (evropská pravidla a normy pro udržitelné podnikání). Jaká je v tomto situace u vás?

Samostatně za Česko ESG výkaz neděláme, reportujeme ale v rámci konsolidovaných výsledků rakouské matky. Kolegové z rakouské Uniqy mají stanovenou uhlíkovou neutralitu na rok 2040. Tedy deset let před termínem, který si stanovila Evropská komise. V rámci Uniqy jsme již vystoupili z jádra, uhlí anebo zbraní.

Není trošku krátkozraké nepojišťovat byznys související s jadernou energetikou, když se obecně předpokládá, že jádro bude do budoucna v oblasti výroby energií hrát prim? A zeleně se bude vyrábět jen část?

Rozhodnutí vystoupit z pojišťování jaderných rizik padlo již před několika lety a je to rozhodnutí vedení skupiny Uniqa Insurance Group. Stejně jako utlumení pojišťování společností spojených s uhlím a plynem.

Nevystupují z těchto byznysů pojišťovny také primárně proto, že na jejich pojišťování nedostávají finanční prostředky od zajišťoven? Celé riziko pak dopadá jen na bedra pojišťoven.

Ano, to je sice pravda, nicméně my postupujeme v souladu s naší ESG strategií, takže bychom z těchto aktivit postupně vystoupili, i kdyby byl k dispozici dostatek zajistných kapacit.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze