Taky jste si všimli? V prodejnách potravin se do módy dostaly nezaokrouhlené ceny. Kupříkladu kaiserka za 5,75, kilo banánů za 38,70. Nová politika rozčeřila dlouho stojaté vody „baťovských“ cen. Co změnu vyvolalo, je zřejmé. Nižší sazba DPH na většinu potravinových položek otevřela řetězcům příležitost přijít s marketingovým nástrojem, který opatrného spotřebitele zaujme. Snížení cen o tři procenta může být vnímáno jako znak férovosti jednání. Roli možná sehrál i předvánoční tlak úřadů.

V dnešní době automatizovaných účetních systémů a digitálních platebních kanálů nepředstavují nezaokrouhlené ceny technický problém. Kartou platící většina se nad dvěma ciframi za desetinnou čárkou v ceně nepozastaví. A pro chronické hledače slev vzniká atraktivní rébus, kolik kaiserek si koupit, aby se jim při platbě v hotovosti výsledná cena zaokrouhlila dolů.

V rozsáhlém přecenění si zřejmě málokdo všimne, že se ne všechny ceny posouvají níž. I to je součást obchodní politiky. Pokud stál koláček 11,90 a nyní se prodává za 12,51, snadno vznikne u spotřebitele dojem, že je nová cena odvozena od dřívějších 12,90, tedy že výrobek zlevnil. Košatá cena banánů dá spotřebiteli zapomenout, že ještě loni se ji málokterý obchod odvážil vyšponovat nad 34,90.

Co není zřejmé, zda haléřové ceny skončí dřív, než roztaje letošní sníh, nebo se stanou dlouhodobějším nástrojem prodejců. Potenciál pro dlouhodobé využití mají. Proč s nimi nehýbat a neodlišit se (při nevýznamných posunech v marži) od konkurence? Využít lze spotřebitelovy přirozené vlastnosti vidět velká čísla. Pokud se zdražení odbude jen v halířové části ceny, bude sotva postřehnutelné. Naopak zlevňování je třeba strukturovat tak, aby se promítlo do korunové části ceny.

Největší výzvou pro obchodníky může být, jak přesvědčit spotřebitele, že je pro něj plošné zlevnění s mnoha kudrlinkami skoro stejně dobré jako megaslevy na pár vybraných položek. Případné omezení slevových akcí by měnilo rozložení karet ve hře o to, kdo na změně DPH nakonec vydělá.

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.