Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu představil změny, které jeho úřad chystá pro české řidiče. Novinky se týkají výhradně digitalizace obchodování s auty a jejich přepisu a následného provozu. Sám Kupka změny popsal jako výrazný skok do budoucna. 

„Změn bude hned několik a řada z nich má reformní charakter,“ uvedl Kupka na semináři Hospodářské komory. Podle jeho slov půjde od začátku února na webu Portálu dopravy podat elektronicky řadu žádostí: například o zápis silničního vozidla do registru, stejně tak o jeho vyřazení, o zápis změny vlastníka nebo provozovatele auta či o vydání tabulky registrační značky.

„Veřejnosti představíme novinky na začátku února. S počátkem měsíce bude možné zmíněné služby fakticky využívat. Fyzické osoby tak budou moci podávat žádosti elektronicky a na příslušné úřady si budou pouze chodit vyzvedávat registrační značky nebo malé technické průkazy,“ řekl Kupka.

Tím by ale práce ministerstva na digitalizaci končit neměla. Ač se zatím počítá s tím, že řidiči alespoň jednou úřad budou muset navštívit, do budoucna by se to mělo změnit. „Usilovně pracujeme se Státní tiskárnou cenin na tom, abychom mohli registrační značky nebo malé technické průkazy posílat poštou nebo do Alzaboxů. Lidé by se tak nemuseli vázat na pracovní hodiny úřadů. Jsme na tento postup zvyklí při nakupování zboží online, míříme k tomu mílovými kroky i v tomto směru. V polovině příštího roku nebo na jeho konci by to už mohlo jít,“ uvedl Kupka.

Klíčovou novinkou, která přijde od letošního února, je podle ministra především elektronická změna vlastníka při prodeji ojetého auta. Trh s ojetinami je v Česku zhruba třikrát větší než s těmi novými. V roce 2022 se jich v Česku prodalo přes 660 tisíc, digitalizace převodu aut tak ulehčí práci řadě úředníků. V současnosti totiž musí prodávající pro přepis auta na jiného vlastníka navštívit obecní úřad s rozšířenou působností a tamní odbor dopravy. 

Jak uvedl ministr dopravy, tak digitální převod auta zatím bude možný pouze mezi fyzickými osobami. Přepis vozu mezi právnickými osobami, tedy mezi autosalony, autobazary nebo leasingovými společnostmi na fyzickou osobu, zatím možný nebude. I to se ale má změnit.

V tomto případě ministerstvo dopravy čeká na spuštění Registru zastupování, tedy projektu Digitální a informační agentury. Podle slov vrchního ředitele sekce hospodářství z ministerstva průmyslu a obchodu Eduarda Muřického by se registr měl spustit ještě letos. 

„Projekt umožní lidem a firmám jednoduše a rychle pověřovat osobu pro zastupování. Prostřednictvím Portálu občana pak bude možné ověřit, kdo koho pověřil. Jeho hlavním přínosem bude sdílení údajů o oprávněních k zastupování při vyřizování různých agend mezi fyzickými osobami a firmami či úřady,“ sdělil Muřický.

Podle něj by měl online trh s auty raketově růst. „Kdo to nebude řešit, bude v soutěži prohrávat,“ uvedl Muřický. Na online prodej aut se v poslední době začala výrazně soustřeďovat i největší domácí automobilka Škoda Auto. Ta částečně v zahraničí opouští prodej přes dealery, kteří mají celý proces nákupu a záruční servis jejich vozů na starosti a převádí ho pod sebe. Přiblíží se tak byznysovému přístupu americké Tesly, která od počátku prodává svá auta po vlastní ose.

„U Tesly si auto koupíte na čtyři kliky s dodáním do tří týdnů. To je obrovský průlom. Zásadním parametrem je jednoduchost a rychlost,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings, pod které patří síť autobazarů AAA Auto. Podle ní digitalizace převodů vozů ještě více přispěje k zefektivnění obchodování i na sekundárním automobilovém trhu, k většímu komfortu zákazníků i k úsporám státního rozpočtu. 

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.