Zájem o stará auta roste, začínají je ve větším nakupovat i živnostníci a firmy. Jejich ceny proto rostou, autobazary kvůli zvýšené poptávce nestačí doplňovat sklady. A zájem o ojetiny se už propsal i do stáří vozového parku.

V roce 2023 se Česko dostalo v této kategorii na „pěkné“ třetí místo v rámci zemí Evropské unie. Staršími vozy jezdí už jen obyvatelé Estonska a Řecka. Meziročně se Česko propadlo o dvě příčky, a pokud tu bude i nadále takový zájem o ojetiny, má velkou šanci se na tomto žebříčku vyšplhat do roka, maximálně dvou, na první místo.

Podle statistik Sdružení dovozců automobilů dosáhl na konci roku 2023 průměrný věk osobních automobilů 16,2 roku. V roce 2016 to bylo „jen“ 14,5 roku. Není od věci připomenout, že tuzemská ekonomika do začátku pandemie – tedy do konce roku 2019 – vcelku solidně rostla. Růst HDP se pak obnovil v roce 2021 a pokračoval i po celý rok 2022. Přes to všechno průměrné stáří aut setrvale stoupalo a stoupá. To naznačuje, že buď mají lidé rádi tradici a servisování starých aut (skoro polovina vykáže do roku od nákupu nějakou poruchu), nebo prostě nemají na to, aby mohli uspokojit například poptávku po bydlení a kvalitní mobilitě zároveň.

Česko je zároveň zemí, které se kvůli koncentraci výrobců automobilů a jejich součástek říká autoland. Čeští politici se také velmi často pyšní tím, že je výroba aut a jejich součástek páteří českého průmyslu. Maloobchod ale říká něco jiného – k 221 422 kusům nových aut si zákazníci loni koupili skoro trojnásobek (671 000 ) ojetých osobních vozů.

Česko je už dlouho spíše vrakovištěm Evropy. Kdyby chtěl být člověk velkým optimistou, musel by tvrdit, že je staré auto vlastně ekologické. Sice nemá nejnovější výbavu, ale jeho uhlíková stopa (výroba, přesuny) je zase rozložená do tolika let zpátky, že se vlastně „vyplatí“. Starým vozům navíc nevadí stará tuzemská infrastruktura, tedy nedostatek kvalitních silnic a dálnic – díru sem tam přežijí a superrychle stejně jet nemohou. A kdyby člověk chtěl být úplně slepým optimistou, tak by mohl dokonce říci, že se za pár let může z Čechů stát namísto národa majitelů ojetin národ majitelů cenných veteránů. Bohužel.  

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.