Už na první pohled vypadají výsledky ekonomického sentimentu v Evropské unii podivně. Na jedné straně je vidět měsíc od měsíce optimističtější spotřebitele a na druhé straně stále pesimističtější firmy, jejichž hodnocení současnosti i blízké budoucnosti se navíc v červnu ještě dále zhoršilo. Pocitově obojí jaksi nejde dohromady, protože pozitivně naladěný spotřebitel více utrácí a pomáhá tím firmám k zakázkám a růstu. Naopak negativně naladěné firmy obvykle propouští a v konečném důsledku tím zhoršují finanční situaci spotřebitelů.

Kontrast nálad, který je patrný už od loňského roku, tak vyvolává otázku, kdo ze zúčastněných vnímá současnost i blízkou budoucnost více zkresleně.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč jsou evropští spotřebitelé optimističtí?
  • Jak svým optimismem mohou přispět k růstu ekonomiky?
  • Proč ovšem firmy zůstávají skeptické?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.