Evropská komise od pátku zavedla vyrovnávací cla na výrobce automobilů dovážejících elektromobily z Číny. Čína bude reagovat, to je jisté. Ale povede to k eskalaci obchodní války?

Struktura vyrovnávacích cel je poměrně překvapivá a ambiciózní. Dva čínští výrobci automobilů obdrželi cla šitá na míru. A to proto, že s komisí spolupracovali a transparentně doložili výši státní podpory, kterou v Číně obdrželi. Největší čínská automobilka BYD, která plánuje otevřít továrnu na výrobu elektrických vozidel v maďarském Szegedu během příštích tří let, obdrží 17procentní clo. Další automobilka, Geely, obdrží 20procentní clo. Srovnejte tato čísla se státní čínskou automobilkou SAIC, která obdrží 38procentní clo, protože odmítla spolupracovat. Téměř všechny ostatní automobilky obdrží 21procentní clo, které bylo vypočteno jako průměrná míra státní podpory. Platí přitom, že vyrovnávací cla ve výši 38 procent jsou velmi vzácná a obvykle se pohybují v rozmezí 15 až 25 procent. Na druhou stranu jsou stále výrazně nižší než ta, která na čínské automobilky uvalily Spojené státy – celých 100 procent.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč se EU rozhodla zavést cla na čínské výrobce elektromobilů?
  • Jaké dopady budou mít cla na evropské a čínské automobilky?
  • Proč na tom může Evropa vydělat?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.