Budoucnost turistiky není ve shromažďování návštěvníků na jedno místo. Obrovskou pozitivní hodnotu cestovního ruchu lze naopak cítit tam, kde jsou turistické aktivity více rozprostřeny než koncentrovány.
Blíží se změna a dobře nám ji ukazuje Barcelona. Ještě před čtyřiceti lety byla velmi zanedbaným městem, kam by se chtělo málokomu. Ale pak se stal doslova zázrak a katalánská metropole, podobně jako blízkovýchodní Dubaj, se stala jedním z nejnavštěvovanějších měst na světě a výkladní skříní cestovního ruchu.
V předpandemické době, v roce 2017, přijelo do města 32 milionů návštěvníků! Z chátrajícího barcelonského přístavu se stal superpřístav s devíti výletními terminály. Nová infrastruktura města nasměrovala desítky milionů zahraničních nohou, aby se procházely stejnými ulicemi a vyhledávaly stejné trasy. Z hlediska turismu se tato strategie osvědčila. Úplně ale opomenula lidi, kteří dali Barceloně duši. Lidi, kteří v ní dlouhodobě žijí, dali městu podobu a nyní se už ve svém domově necítí doma.
Mnoho z nás má štěstí, že můžeme být turisty. Protestující, které jste mohli vidět na nedávných videích z Barcelony, se také stanou turisty, až pojedou na svou vlastní dovolenou. Turistika ani turisté ale nejsou problém. Problémem je model masové turistiky, který prokazatelně selhává, protože je zaměřený na kvantitu, pohodlí a povrchní obrázky z dovolené. Tento model nepřináší prospěch místním lidem a podnikům. A v konečném důsledku selhává i u turistů, protože je odtržený od reality a jako na běžícím pásu chrlí dnem za dnem stále stejné výlety.
V loňském roce Barcelona přemístila většinu výletních lodí mimo samotný centrální severní a jižní terminál barcelonského přístavu, vedle Světového obchodního centra. Od listopadu 2028 chce starosta Jaume Collboni zakázat krátkodobé turistické pronájmy. A co takhle zakázat restaurace, které tvrdí, že podávají „pravou španělskou kuchyni“ a servírují večeři v 18 hodin, tedy v době, kdy by žádný Španěl nikdy nejedl? Nebo zakázat řetězce s rychlým občerstvením a kávou s sebou, které využívají nejlepší obchodní prostory v nejkrásnějších částech města? Co takhle přijít s modelem cestovního ruchu, který nesoustředí turistickou ekonomiku a utrácení do jediné ulice, náměstí, výletní společnosti, cestovní kanceláře nebo hotelového konglomerátu?
Jak si užít dovolenou a vyhnout se davům. Vyzkoušené tipy, jak vyzrát na záplavu turistů
Cestovní ruch může být neuvěřitelným spojovatelem kultur a lidí. V roce 2023 představoval cestovní ruch 9,1 procenta celosvětového HDP (9,9 bilionu dolarů). Mnoho našich nejkrásnějších vzpomínek se týká radosti z cestování. Během jedné cesty se můžeme něco naučit, změnit se, odpojit se, znovu navázat spojení a objevovat nové způsoby, jak vidět svět. Nebo se můžeme nechat postříkat vodními pistolemi při konzumaci velmi autentického španělského jídla v americkém fastfoodu Taco Bell na La Rambla.
Budoucnost cestovního ruchu nespočívá v tom, že zůstaneme doma, ale spíše v tom, že rozšíříme svůj zájem. Je to cestování dál, vyhledávání míst, kde jako turisté nejsme přítěží, uvědomování si, kde končí peníze, které utrácíme.
Budoucnost cestovního ruchu spočívá ve větší péči o to, kam cestujeme a co děláme. Ve zvědavosti objevovat, jaké navštívené místo doopravdy je, jak se v něm žije. Jako vedoucí představitelé odvětví musíme podporovat a usnadňovat posun od turistického přístupu: „tohle musíte vidět, tohle musíte dělat“ k něčemu, co má smysl a přináší hodnotu místním obyvatelům i návštěvníkům. Všichni turisté, včetně mě, by se měli vrátit domů a zeptat se: Proč? Proč tam chceme jet? Pokud se před cestou nezeptáme proč, riskujeme, že se staneme součástí problému. Když se ptáme proč, tvoříme záměr a cíl. A smysluplný záměr je prvním krokem, který nás dostane z turistické honby za ničím k prospěšnější a udržitelnější budoucnosti cestovního ruchu pro všechny.
Autor je operations director EliteVoyage
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist