Budoucnost turistiky není ve shromažďování návštěvníků na jedno místo. Obrovskou pozitivní hodnotu cestovního ruchu lze naopak cítit tam, kde jsou turistické aktivity více rozprostřeny než koncentrovány.

Blíží se změna a dobře nám ji ukazuje Barcelona. Ještě před čtyřiceti lety byla velmi zanedbaným městem, kam by se chtělo málokomu. Ale pak se stal doslova zázrak a katalánská metropole, podobně jako blízkovýchodní Dubaj, se stala jedním z nejnavštěvovanějších měst na světě a výkladní skříní cestovního ruchu.

V předpandemické době, v roce 2017, přijelo do města 32 milionů návštěvníků! Z chátrajícího barcelonského přístavu se stal superpřístav s devíti výletními terminály. Nová infrastruktura města nasměrovala desítky milionů zahraničních nohou, aby se procházely stejnými ulicemi a vyhledávaly stejné trasy. Z hlediska turismu se tato strategie osvědčila. Úplně ale opomenula lidi, kteří dali Barceloně duši. Lidi, kteří v ní dlouhodobě žijí, dali městu podobu a nyní se už ve svém domově necítí doma.

Mnoho z nás má štěstí, že můžeme být turisty. Protestující, které jste mohli vidět na nedávných videích z Barcelony, se také stanou turisty, až pojedou na svou vlastní dovolenou. Turistika ani turisté ale nejsou problém. Problémem je model masové turistiky, který prokazatelně selhává, protože je zaměřený na kvantitu, pohodlí a povrchní obrázky z dovolené. Tento model nepřináší prospěch místním lidem a podnikům. A v konečném důsledku selhává i u turistů, protože je odtržený od reality a jako na běžícím pásu chrlí dnem za dnem stále stejné výlety.

V loňském roce Barcelona přemístila většinu výletních lodí mimo samotný centrální severní a jižní terminál barcelonského přístavu, vedle Světového obchodního centra. Od listopadu 2028 chce starosta Jaume Collboni zakázat krátkodobé turistické pronájmy. A co takhle zakázat restaurace, které tvrdí, že podávají „pravou španělskou kuchyni“ a servírují večeři v 18 hodin, tedy v době, kdy by žádný Španěl nikdy nejedl? Nebo zakázat řetězce s rychlým občerstvením a kávou s sebou, které využívají nejlepší obchodní prostory v nejkrásnějších částech města? Co takhle přijít s modelem cestovního ruchu, který nesoustředí turistickou ekonomiku a utrácení do jediné ulice, náměstí, výletní společnosti, cestovní kanceláře nebo hotelového konglomerátu?

Cestovní ruch může být neuvěřitelným spojovatelem kultur a lidí. V roce 2023 představoval cestovní ruch 9,1 procenta celosvětového HDP (9,9 bilionu dolarů). Mnoho našich nejkrásnějších vzpomínek se týká radosti z cestování. Během jedné cesty se můžeme něco naučit, změnit se, odpojit se, znovu navázat spojení a objevovat nové způsoby, jak vidět svět. Nebo se můžeme nechat postříkat vodními pistolemi při konzumaci velmi autentického španělského jídla v americkém fastfoodu Taco Bell na La Rambla.

Budoucnost cestovního ruchu nespočívá v tom, že zůstaneme doma, ale spíše v tom, že rozšíříme svůj zájem. Je to cestování dál, vyhledávání míst, kde jako turisté nejsme přítěží, uvědomování si, kde končí peníze, které utrácíme.

Budoucnost cestovního ruchu spočívá ve větší péči o to, kam cestujeme a co děláme. Ve zvědavosti objevovat, jaké navštívené místo doopravdy je, jak se v něm žije. Jako vedoucí představitelé odvětví musíme podporovat a usnadňovat posun od turistického přístupu: „tohle musíte vidět, tohle musíte dělat“ k něčemu, co má smysl a přináší hodnotu místním obyvatelům i návštěvníkům. Všichni turisté, včetně mě, by se měli vrátit domů a zeptat se: Proč? Proč tam chceme jet? Pokud se před cestou nezeptáme proč, riskujeme, že se staneme součástí problému. Když se ptáme proč, tvoříme záměr a cíl. A smysluplný záměr je prvním krokem, který nás dostane z turistické honby za ničím k prospěšnější a udržitelnější budoucnosti cestovního ruchu pro všechny.

Autor je operations director EliteVoyage

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist