Na funkční zabezpečení vlaků proti chybě strojvedoucího nejsou potřeba mnohamiliardové investice. Ukázala to úterní mimořádná událost u Chodova na Sokolovsku, kde proti sobě mířily dva rozjeté osobní vlaky, které vezly přes sto cestujících. Vlaky automaticky zastavil už trochu pozapomenutý český bezpečnostní systém VNPN z doby kolem roku 2010.
Ministerstvo dopravy ale v posledních letech vsadilo na jiného koně – zabezpečovač ETCS, který v různé míře používá i několik dalších evropských států. Jenže je výrazně nákladnější a i kvůli tomu se jeho nasazení v Česku zatím týká v podstatě jen některých tranzitních koridorů. A naopak většina ostatních tratí často na nedostatek zabezpečení trpí.
Co se dočtete dál
- Proč se levnější systém krčí v ústraní.
- A jak chce ministr dopravy zabezpečit tratě lépe.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.