Výrobcům aut hrozí vysoké pokuty, pokud do příštího roku nezvládnou výrazně snížit průměrné emise u vozů prodávaných v Evropské unii. A tak některé automobilky lobbují za odsunutí tohoto termínu. Jan Dusík, Čech, který je v Evropské komisi zástupcem generálního ředitele po klimatickou politiku, je k tomu skeptický. „Jde o cíl, který nijak nesouvisí s Green Dealem, vznikl v roce 2017 a platí od roku 2019,“ říká s tím, že výrobci měli dost času na přípravu. Dusík v rozhovoru s HN mluví i o tom, jestli by mělo dojít k dřívějšímu přezkumu, zda je splnitelný faktický zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035.
V nové Evropské komisi už nemá žádné portfolio v názvu Green Deal. Znamená to, že se ohledně zelené transformace něco mění?
Určitě. Green Deal rozhodně nekončí, ale bude daleko víc zasazen do rámce dalších priorit napříč Evropskou komisí. Vznikl jakýsi klastr, jemuž bude šéfovat výkonná místopředsedkyně komise Teresa Riberová a kam budou patřit eurokomisaři pro klima, pro energie a bydlení a pro životní prostředí. Takže klimatické věci chceme daleko víc propojovat s průmyslem nebo s konkurenceschopností.
Všichni teď mluví o nutnosti dát větší důraz na konkurenceschopnost a produktivitu, aby EU neztrácela vůči USA nebo Číně. Co ale říkáte na hlasy, že příčinou toho zaostávání je právě Green Deal?
Co se dočtete dál
- Proč Jan Dusík příliš nevěří stížnostem automobilek na emisní limity.
- Jak se staví k možnosti přezkoumat reálnost zákazu spalovacích motorů už napřesrok.
- Proč podle něj není pravda, že je nově zvažovaný cíl na snížení emisí o 90 procent do roku 2040 nerealistický.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.