Společnost Osstem zná nejspíš jen úzký okruh specialistů. Její produkty přitom denně využívá nejeden z Čechů a doslova je mají v ústech. Jihokorejský výrobce zubních implantátů patří mezi přední firmy v oboru a má blízkou vazbu na Česko. Společnost před třemi lety přesunula svou evropskou centrálu do Prahy s tím, že odsud dokáže obsloužit evropské zákazníky lépe než z Frankfurtu nad Mohanem.

Osstem je přitom jen nepatrnou perličkou v česko-korejských byznysových vztazích. Asijská země je největším mimoevropským investorem v Česku a čtvrtým celkově. „Jsem hrdý na to, že mnoho korejských společností investovalo nejen svůj kapitál, ale především důvěru v naše lidi, naše schopnosti a naši průmyslovou tradici. Korea je dnes naším největším mimoevropským investorem, který přispívá k zaměstnanosti přibližně 15 tisíc pracovních míst, k rozvoji průmyslu a k růstu exportu,“ shrnul na nedávném Česko-korejském obchodním fóru v pražském hotelu Hilton prezident Petr Pavel.

Korejské firmy investovaly v tuzemsku v průběhu let přes pět miliard dolarů, tedy 110 miliard korun, a Korea tak nechává za sebou země, jako je Japonsko, Čína či Tchaj-wan. Očekává se přitom, že by se speciální česko-korejský byznysový vztah mohl v brzké době ještě výrazně prohloubit.

Důvody těchto očekávaní jsou zřejmé. V prvé řadě je to vítězství společnosti KHNP v tendru na stavbu nových jaderných bloků v Česku. ČEZ vybral korejského uchazeče za dodavatele největší investice v historii Česka a následně ho v červenci potvrdila i vláda. Zakázka v hodnotě 400 miliard korun za dva bloky v Dukovanech jde sice za českým státem a energetickou společností, hodnotou však výrazně přesáhne doposud nejen největší korejskou, ale i největší zahraniční investici v Česku vůbec. Tou je výstavba automobilky Hyundai v Nošovicích za 34,4 miliardy korun v roce 2006.

Nešťastný start v Hranicích

Právě období kolem zmíněného roku lze označit za začátek rozvoje korejských investic v Česku. Jejich prapůvod však leží ještě o pár let dál v minulosti a nejde zrovna o hezkou příhodu. Společný nizozemsko-korejský podnik LG Philips spustil v roce 2000 v Hranicích na Moravě výrobu obrazovek do televizorů. Stát mu předtím za své vybudoval průmyslovou zónu a poskytl pobídku ve výši 1,5 miliardy korun. Jenže investice nikdy nedosáhla slibované výše 22 miliard korun, nevzniklo ani slibovaných 6000 pracovních míst. Naopak LG Philips zkrachoval a výroba obrazovek v Hranicích v roce 2007 skončila.

Image Koreji však záhy vylepšilo právě Hyundai. Automobilka na sebe natáhla řadu subdodavatelů z automotive odvětví, kteří se koncentrují v okolí Nošovic. Ať už je to Donghee v Českém Těšíně, Daechang a Dongwon v Třinci, GS Caltex a Sangwoo v Ostravě či Plaktor v Mošnově. Tyto firmy dodávají komponenty nejen Hyundai, ale třeba také automobilce Kia ve slovenské Žilině.

Za druhou „korejskou enklávu“ v Česku lze pak označit průmyslovou zónu Triangle u Žatce. V roce 2019 zde otevřel továrnu výrobce pneumatik Nexen Tire. S 22 miliardami šlo o třetí největší zahraniční investici v Česku. Ještě předtím se v Triangle usídlila společnost Kiswire, výrobce ocelových drátů do pneumatik.

Stranou nezůstala ani energetika. V roce 2009 koupil průmyslový gigant Doosan za 11,5 miliardy korun plzeňskou Škoda Power. Právě ta má nyní dodat turbínu do nových Dukovan a jeden z klíčových komponentů tak bude „Made in Czech Republic“. V tomto případě se zintenzivnění aktivit Korejců projevilo ještě předtím, než se KHNP stala takzvaným preferovaným uchazečem pro Dukovany. Doosan na jaře oznámil, že do Plzně přesouvá výrobu generátorů a vývoj a výrobu plynových a vodíkových turbín. Investice dosáhne tří miliard korun.

Do Soulu každý den?

Kromě přímých investorů působí v Česku řada obchodních zastoupení typu Osstem. Automobilka Kia má sice továrnu na Slovensku, s 11,4 tisíce prodanými vozy v roce 2023 je však pátou nejprodávanější značkou v Česku. Spoj Korean Air Lines mezi Prahou a Soulem létá čtyřikrát týdně a tato nestandardně vysoká frekvence by se mohla ještě zvýšit. „Ambicí je, aby se létalo každý den,“ prozradil zdroj HN.

To souvisí s druhým důvodem, proč tuzemský byznys věří v ještě užší posílení vztahů s Koreou. Tím je nedávná návštěva jihokorejského prezidenta Jun Sok-jola v Praze. Spolu s ním přicestovali do Česka přední představitelé firem, jako je LG, Hyundai či Samsung, a spolu s nimi stovky dalších představitelů korejského byznysu. Ti se zúčastnili Česko-korejského byznysového fóra v pražském Hiltonu, přičemž paralelně se konaly ještě další dvě akce pro navázání podnikatelských kontaktů. Rozměr akce byl podle znalců z diplomatických kruhů mimořádný a hodně „nestandardní“.

Dosavadní investice v automotive určitě nelze degradovat jako „montovny“. Česká strana přesto věří, že spolu s výstavbou Dukovan by do Česka mohly přijít z Koreje investice s ještě vyšší přidanou hodnotou. „Česko-jihokorejské obchodní vztahy posílí zřejmě nejen v energetickém sektoru, ale i v jiných odvětvích. Příležitosti v Česku pro jihokorejské firmy mohou být například i v oblasti materiálů, baterií pro elektromobily a pokročilých technologií,“ míní specialista poradenské společnosti KPMG na česko-korejský byznys Mincheol Shon.

To potvrzuje i korejská strana. „Česká republika je evropskou průmyslovou mocností se silnou výrobní základnou a Korea disponuje vyspělými technologiemi, takže existuje velký potenciál pro spolupráci obou našich zemí také v oblasti špičkových technologií,“ věří v utužování byznysu prezident Jun Sok-jol. Petr Pavel zmiňuje spolupráci v oblasti polovodičů, vysokorychlostních vlaků, umělé inteligence, robotiky, vodíkových technologií a v obranném či bateriovém průmyslu.

Pivovar v Pusanu

Právě k poslední zmiňované oblasti se dlouhou dobu upínaly naděje Česka. Korejští investoři byli vždy zmiňováni mezi těmi, kdo by mohl postavit vysněnou gigafactory. Zdá se však, že to v tuto chvíli není aktuální. Nikoliv však proto, že by Česko nebylo pro Koreu dostatečně investorsky atraktivní destinací, nebo proto, že zvažovanou lokalitu v Dolní Lutyni zaplavila voda. Důvodem je hlavně pozvolnější růst elektromobility, než se ještě nedávno předpokládalo.

„Pro realizaci investice do gigafactory v Česku je důležité, aby pokračovala podpora české vlády i ekologická politika EU, která stimuluje přechod k elektromobilitě. Otázkou je načasování takové investice, protože poptávka po elektromobilech v EU není zatím až tak silná,“ říká Shon. Poptávka po elektromobilech se však podle něj může brzy zase otočit.

A pro férovost je také třeba uvést, že česko-korejský byznys je poněkud jednostranný. Zatímco Korejci v Česku investují desítky miliard, v Koreji se zatím moc českých firem neuchytilo. Spíš tam vyváží, než že by přímo investovaly. Známé je české pivo, produkty Plzeňského Prazdroje i Staropramenu jsou v Koreji všudypřítomné. A s pivem souvisí i první skutečná česká investice v Jižní Koreji. Tou je pivovar Gold of Prague v druhém největším jihokorejském městě Pusanu. S 20 miliony korun jde však ve srovnání s Hyundai či Nexenem o drobné. Tuzemští podnikatelé však věří, že i to by se mohlo po Dukovanech a návštěvě Jun Sok-jola změnit.

Článek vznikl ve spolupráci se společností ČEZ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist