Unijní země ztrácí pod tíhou vysokých cen energií a přemíry regulací konkurenceschopnost na zahraničních, ale fakticky i domácích trzích. Asi nejlépe je to vidět na našem nejbližším a zároveň největším obchodním partnerovi – Německu. To prochází dlouhodobou deindustrializací vedoucí až k už nevyhnutelné změně dřívějšího byznysmodelu s nižším potenciálem.

Typickým příkladem je dřívější německá vlajková loď – automobilový průmysl, který postupně ztrácí na významu. Potvrzuje to jak jeho klesající podíl na HDP, tak i počet vyrobených automobilů, který se za posledních sedm let smrsknul o 35 procent.

Je to vlastně už dlouhodobý trend, který zůstával víceméně bez velkého povšimnutí, dokud se nezačalo mluvit o dříve nepředstavitelném zavírání továren. Začíná se proto opět mluvit o šrotovném, které se osvědčilo již dříve, když problémy automobilového průmyslu za nemalého přispění německého daňového poplatníka alespoň na čas odsunulo do budoucna.

Dotace se však už nemusí stát spásou jen pro německý automobilový průmysl, ale tentokrát i pro celou unijní ekonomiku, jak naznačuje zpráva bývalého guvernéra ECB. Sice ještě ani neskončilo čerpání z obrovského fondu obnovy a už vůbec se nevyhodnotil efekt využití tohoto bezprecedentního balíku, nemluvě o tom, že se zatím nenašly dostatečné zdroje na jeho splácení, ale už je tu ve vzduchu balík ještě mnohem větší.

Nepochybně krátkodobě může podpořit růst, ostatně jako téměř každý dluh. Jestli ale posílí potenciál evropské ekonomiky, zlepší její konkurenceschopnost, zlevní energie nebo unii debyrokratizuje, je více než nejisté. Zvlášť když by o jeho využití měla rozhodovat právě evropská byrokracie, která se na ztrátě konkurenceschopnosti Evropy sama podílela. Svého času mělo být receptem na problémy unie „více unie“, nyní to má být nejenom „více unie, ale především více dotací“… samozřejmě na dluh.

Na německém šrotovném ČR dobře vydělala, když se na něm svezla jako černý pasažér. Na navržené dotační tsunami by se však už podílela nejenom jako příjemce, ale také jako dlužník.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist