Hotelům, restauracím, ale i kongresovým centrům utíkají peníze, které by mohly získat od návštěvníků z Indie. Přestože tam agentura CzechTourism investuje ročně miliony korun k přilákání turistů do tuzemska, občas se pak nedaří jejich žádosti o víza na ambasádě včas vyřídit. Česko se proto chystá na problém reagovat.
Podle ředitele agentury CzechTourism Františka Reismüllera je v nejlidnatější zemi světa velká poptávka po kongresové turistice a Česko je pro ně lákavou cílovou zemí. Bohaté indické firmy podle něj například s oblibou jezdí na firemní akce a teambuildingy do zahraničí. „Vezmou dva tisíce zaměstnanců a udělají výlet na školení. Jenže mají tendence podávat žádosti o vízum na poslední chvíli a to my nezvládneme vyřídit,“ popsal Reismüller v rozhovoru pro HN.
Jeho zkušenosti potvrzuje také Daniel Soukup z cestovní kanceláře NextMile Travel. „Mají dost peněz a rádi cestují. Naplánují si konferenční výlet i pro 500 lidí, a pak je to problém, když 30 procent z nich nedostane víza,“ říká Soukup.
Potíže s dokumenty souvisí s tím, že většinou takové akce pořádají velké korporátní firmy, které mají desetitisíce zaměstnanců. „V dostatečném předstihu nevědí, kteří zaměstnanci za odměnu pojedou, a pak to řeší na poslední chvíli,“ vysvětluje Soukup.
Jak „prodat“ Česko? Hledá se nová image země. Pivní turistika ano, ale...
Podle ministerstva zahraničních věcí spočívá problém zejména v nekompletních žádostech a chybějících takzvaných podpůrných dokumentech ve vízových žádostech. „To přitom není problém pouze českého velvyslanectví Dillí, nýbrž i ostatních misí Evropské unie v Indii,“ uvádí mluvčí resortu Daniel Drake.
Podle něj české velvyslanectví v Dillí přijímá žádosti o krátkodobá víza i nekompletní, následně žadatelé vyzve k doplnění chybějících dokumentů. „Dokonce jsme navýšili kapacity pro podání žádostí o krátkodobá víza tak, aby byla uspokojena co nejvyšší poptávka,“ dodal Drake.
Loni přijala ambasáda 18 tisíc žádostí a v letošním roce už to bylo přes 20 tisíc žádostí. Kolik procent žádostí nakonec vízum nezíská, však ministerstvo nesdělilo. Podle zjištění HN se může jednat o desítky procent.
Česku tak ročně utíkají zisky, které by hotelům či kongresovým centrům plynuly od tisíců indických turistů. Ti by tady nechali řádově nejméně miliony korun. „Je to velká škoda, spí v pětihvězdičkových hotelech, pořádají konference s doprovodnými službami, utrácejí peníze v restauracích,“ míní Soukup.
Ministerstvo na zahlcení žádostmi reaguje například programem Akreditované cestovní kanceláře, v němž vyřizuje žádosti o víza klientů ve zrychleném režimu. V příštím roce také plánuje otevření Generálního konzulátu v Bombaji. V brzké době tak údajně bude české zastoupení v Indii schopné obsloužit větší počet zájemců o vízum do Česka.
„Pro příští rok 2025 jsou rovněž ve spolupráci s CzechTourismem plánovány dvě PR akce na podporu indické turistiky do Česka,“ uvedl Drake. Dnes agentura CzechTourism v Indii dává na marketingové akce a propagaci Česka 2,5 milionu korun. A její šéf Reismüller by chtěl tamní aktivity posílit. „Je to trh s obrovským potenciálem, tak bych na to potřeboval dvě až tři nová tabulková místa. A ta bohužel nemám,“ řekl.
V Česku tvoří zisky z cestovního ruchu okolo tří procent HDP, ročně jej navštíví přibližně deset milionů zahraničních turistů.
S přispěním Michaely Ryšavé
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist