Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) jednal se svými čínskými partnery o možnosti investovat do závodů automobilky v Německu. Agentuře Reuters to potvrdil šéf společnosti Oliver Blume. Už minulý týden agentura psala o zájmu čínských automobilek o továrny VW určené k uzavření.

„V Číně máme úzká partnerství a samozřejmě proběhly rozhovory, ale žádná konkrétní rozhodnutí nepadla,“ odpověděl Blume agentuře Reuters na otázku, zda by uvažoval o prodeji německé továrny čínskému investorovi.

S Blumem agentura mluvila na okraj berlínské konference pořádané deníkem Die Welt. Volkswagen má v Číně tři partnery ve společných podnicích – SAIC, FAW a JAC. Vlastní také podíl v čínském start-upu XPeng, který se zabývá výrobou elektromobilů, přičemž žádný z nich nemá v současné době výrobní závody v Evropě.

VW v rámci svého plánu na snížení nákladů a omezení německých aktivit zkoumá alternativní využití pro své továrny v Drážďanech a Osnabrücku. Vedení chtělo původně zavřít několik závodů v Německu, narazilo ale na odpor odborů. Před Vánocemi se společnost dohodla s odbory, že letos ukončí výrobu v Drážďanech, kde má 340 zaměstnanců a vyrábí tam elektromobil ID.3, a v roce 2027 ukončí výrobu v Osnabrücku, kde 2300 zaměstnanců vyrábí model T-Roc Cabrio.

Na jednání s čínskými automobilkami agentura upozornila již minulý týden s odvoláním na zdroj obeznámený se záměry čínské vlády. Koupě továrny by Číně podle tohoto zdroje umožnila získat vliv v renomovaném německém automobilovém průmyslu, který je domovem některých z nejstarších a nejprestižnějších automobilových značek.

Čínské společnosti investovaly v Německu, které je největší ekonomikou v Evropě, do řady odvětví, od telekomunikací po robotiku. Ale výrobu automobilů tam zatím nespustily, přestože Mercedes-Benz má dva velké čínské akcionáře.

Výroba automobilů v Německu by čínským výrobcům elektromobilů umožnila vyhnout se placení cel EU na elektromobily dovážené z Číny. Mohla by tak představovat další hrozbu pro konkurenceschopnost evropských výrobců.

Čínské úřady si však vyhrazují právo schválit určité investice v zahraničí a pravděpodobně by se do případné nabídky zapojily hned od počátku. Zdroj však také upozornil, že rozhodnutí o investici bude záviset také na postoji nové německé vlády, která vzejde z únorových voleb, k Číně. Ekonomiky obou zemí se za 16 let vlády Angely Merkelové hluboce propojily, k čemuž přispěly investice německých automobilek v Číně. Vztahy však ochladly, protože současná vláda usiluje o snížení závislosti na Číně.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist