Bývalá místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová má jasno: Za vše, co za svou kariéru dokázala, vděčí mužům, kteří ji podceňovali. To se stává ženám nejen ve veřejné správě, ale také když míří do vedoucích pozic firem nebo si chtějí rozjet vlastní byznys. Jak ukázat, že na to máte? A jak pak na vrcholu neztratit samu sebe, třeba jako máma svých dětí? I o tom se bavily nejúspěšnější ženy českého byznysu i veřejné sféry v rámci přednášek a debat na konferenci k 20. ročníku ankety TOP ženy Česka, kterou organizují Hospodářské noviny.
Propracovat se až do čela firem umožnila některým manažerkám někdy i jejich tvrdohlavost. „Vždycky mi pomáhalo, když jsem si řekla, že chci dělat tohle a tohle. Řekla jsem si, že chci být CEO. A po 12 letech mi to vyšlo,“ potvrdila výkonná ředitelka české pobočky automobilky Volvo Šárka Heyna Fuchsová. A její zkušenost potvrdila i členka představenstva Orlen Unipetrolu Agnieszka Bobrukiewicz. „Myslím, že jsem šla proti všem. Proč bych nemohla jít do takového odvětví, jako je ropný průmysl,“ popsala.
Ženy jsou ve vedoucích pozicích v byznyse i politice potřeba. Důkazem toho jsou podle Jourové mimo jiné zejména skandinávské státy, kde se na úspěšném zapojení žen na top pozicích průběžně pracovalo roky. „Vidíme to na životní úrovni v těchto zemích, ale také na nízké míře korupce a dalších faktorech. Pokud se ženy účastní rozhodování, dopadá to lépe a firmy jsou lepší,“ prohlásila na konferenci Jourová, která nyní působí na pozici prorektorky Univerzity Karlovy.
A shodly se na tom i další účastnice konference. „Ženy musí být u důležitých jednání, kultivují je a řeší spíše udržitelnost a dlouhodobost než překotná rozhodnutí. Někdy když tam pošlu jen mužské kolegy, stává se, že se baví, ale nic na meetingu nevyřeší,“ doplnila svou zkušenost také Marie Havlíčková, strategická ředitelka společnosti Groupon, Inc.
Havlíčková naskočila do této americké obdoby Slevomatu před dvěma lety. V době, kdy byla firma ve stavu, který přirovnává k dopravní nehodě. „Naběhli jsme tam a zjišťovali, s čím můžeme pomoci. V Americe se snaží soustředit se vždy jen na to dobré, ale my jsme přišli s drastickými metodami, žádný small talk,“ vzpomíná manažerka, která dříve působila právě ve Slevomatu. Po prvních měsících nedůvěry ale američtí zaměstnanci vycítili, že plány jejich východoevropských kolegů, v rámci nichž obměnili lidi a změnili chod firmy, opravdu fungují a podnik se začal zvedat ode dna.
Pět klíčových manažerských tipů od největší HR ředitelky v Česku. Maren Gräf ze Škody Auto radí, jak na to
Působení na manažerské pozici Havlíčková popisuje jako konstantní tlak na rychlost. Vždy také musí mít nějaký plán B. „Na jednu stranu je to trápení a na druhou stranu je to nejlepší zkušenost mého života. Nikdy mě nic nenaučilo tolik o práci s lidmi obecně.“
Díky pečlivému plánování meetingů s kolegyněmi z firmy i s vlastním manželem to vše zvládá skloubit i s péčí o dvě malé děti. „Pořád chci svým dětem vařit a věnovat se jim. Jsme i s kolegyněmi, které mají děti, zvyklé si dát call klidně v devět hodin večer. Proč ne, když nám to tak vyhovuje,“ popsala.
Mateřství je zátěžovou zkouškou pro ženu i bez manažerské pozice. Jak v panelu věnovaném stresu zmínila neurovědkyně a zakladatelka neziskové organizace Nevypusť duši Marie Salomonová, na mateřské dovolené je možné dokonce i vyhořet. „Nemusí k tomu dojít jen v práci. Hranice mezi vyhořením a přepracováním je velmi tenká. U vyhoření se to ale už přelévá do osobního života.“ Cesta ven z něj přitom podle odbornice vede hlavně skrze pečlivou sebereflexi – uvědomit si, jak na tom jsem a co mi může pomoci.
Jednou z forem pomoci pro ženy, které se vrací po mateřské dovolené do práce a chtějí si nakopnout kariéru, přitom můžou být mentoři. Nejenže by v podobných situacích měli umět poradit. Ale podle další z řečnic konference Daniely Hlaváčkové, marketingové ředitelky společnosti Mars pro střední a východní Evropu, by měli dotyčné ženě hlavně „sednout“.
Ze zkušenosti této mentorky a také ze zkušenosti její spoluřečnice Michaely Hrdličkové totiž mentorky fungují svým způsobem i jako terapeutky, kterým se jejich takzvané mentees, tedy lidi, kterým mentoři radí, svěřují. A řeší, zda například vzít vyšší pozici nebo jako se vypořádat s toxickým prostředím ve firmě.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist