Ceny nafty u čerpacích stanic v Česku by se znovu mohly dostat pod třicetikorunovou hranici. Naznačuje to vývoj na trzích i ceníky pump. Třeba klíčový levný řetězec Tank Ono v pondělí odpoledne snížil cenu o korunu na 30,90. Na to obvykle reaguje řada konkurentů, kteří drží stejné nebo mírně vyšší ceny. Jeden z majitelů sítě Jiří Ondra pro HN uvedl, že se navíc možná otevírá prostor pro další zlevňování.

Naftu za méně než 30 korun bylo možné naposledy delší dobu tankovat za covidu, tedy v roce 2021. Pak se u levných řetězců nafta pod tuto hranici ještě nakrátko dostala v roce 2023.

Trhy jsou rozbouřené už od 2. dubna, kdy americký prezident Donald Trump oznámil obsáhlý seznam celních sazeb vůči jednotlivým státům, který se vyhnul v podstatě jen Rusku a několika s ním spřízněným státům. Některá cla začala platit k 5. dubnu a od středy se k nim mají přidat plošně zvýšené sazby. Ty postihnou EU 20 procenty. Číně cla Trump v úterý zvedl na celkem 104 procent.

Nervozita se tak stále odráží i na ropném trhu. Cena severomořské ropy Brent se od konce ledna pohybovala mezi 70 a 75 dolary za barel, před víkendem ale spadla pod 65 dolarů. Reagovaly pak i trhy s palivy. Během úterý se ceny ropy dokonce dostaly pod 63 dolarů. Hlavní hnací silou pro pokles zůstává kromě obav z ekonomického útlumu kvůli clům ještě navýšení těžby v zemích OPEC.

„I před vypuknutím obchodních válek se čekal přebytek ropy na trzích, nyní je mnohem větší a vypadá to, že situace se kvůli clům na Čínu ještě vyostří. Ale i kdyby Trump cla nakonec odvolal, tak obezřetnost, nedůvěra a opatrnost bude značná,“ upozorňuje analytik XTB Jiří Tyleček. Výrazný pokles cen u stojanů je tak podle něj velmi reálný.

Aktuální velkoobchodní cena pro český trh je u Orlen Unipetrolu okolo 25 korun, státní Čepro prodává za 25,36. Když se připočte DPH, vychází cena pro čerpadláře lehce přes 30 korun – zbytek ceny potom v podstatě tvoří jejich marže. 

„Rabat máme slušný, jinak bychom to nedělali. Stále je to u nafty mezi 70 a 80 haléři na litr, máme navíc slevy za velký odběr,“ uvedl spolumajitel Tank Ono Ondra. Diskontní řetězec dlouhodobě sází na menší marže a vysoký obrat.

Zároveň je ale poznat, že pumpy na lukrativních místech s cenou dolů nespěchají. Na D1 se benzin i nafta u hlavních řetězců i v úterý držely na 39,50. Rozdíl na padesátilitrové nádrži tak dělá přes čtyři stovky, i když s firemními tankovacími kartami to nemusí platit pro všechny. Snaha udržet ceny je pro tyto pumpy v době poklesu typická, skoro devítikorunový rozptyl je ale dlouhodobě extrémní.

Kdy se pokles projevil? „Ceny distributorů začaly klesat minulý týden, proto jsme naftu zlevnili o celou korunu na 30,90. Pokud tendence bude pokračovat, tak by do čtrnácti dnů mohla nafta na našich stanicích být pod třiceti korunami. Ale těžko říct, na odhady jsme malí pánové a teď je to celkově divoké,“ míní Ondra.

„Když cena ropy zůstane okolo 65 dolarů za barel a bude stále silná koruna, tak se tento pokles naplno propíše i na české čerpací stanice. Nyní je průměrná cena nafty kolem 34 korun, klesnout by mohla až o tři koruny. Diskontní řetězce jako Tank Ono by se tak dostaly pod třicet korun,“ řekl HN Tyleček. „Když dojde k velkému cenovému pádu ve velkoobchodě, tak se velké řetězce snaží udržet na pumpách co nejdéle původní ceny. Průměr může proto klesat pomaleji, ale diskontní řetězce zlevňují hned,“ dodává analytik. 

Benzinu se zatím tak citelný pokles vyhýbá, což se dá vysvětlit i začínající motoristickou sezonou. Nafta tvoří v Česku asi 75 procent spotřeby pohonných hmot, hlavně kvůli nákladní a hromadné dopravě, kde graduje poptávka spíš před Vánoci. Naopak po benzinu coby typickém palivu osobních aut je největší poptávka na jaře a v létě. U levných stanic teď stojí Natural 95 kolem 33 korun za litr, průměrná cena podle CCS je kolem 35.

Levná nafta může dál tlačit na přesun nákladní dopravy z železnic na silnice – a tím i k jejich větší přeplněnosti. Už teď se doprava po železnici propadá na historická minima. Silniční doprava je podle studií zhruba pětinásobně náročnější na energii a prakticky nevyužívá obnovitelné zdroje.

„Situace je pro dopravce teď určitě příznivější. Ale ani jejich zákazníci nespí a budou mít tendenci tlačit ceny dopravy dolů,“ řekl HN tajemník svazu dopravců Česmad Vojtěch Hromíř. „V posledních letech navíc výrazně vzrostl podíl kontraktů, které v sobě mají palivový příplatek, který nízké ceny logicky deaktivují,“ dodal.

Doložky s příplatky typicky sledují průměrné ceny tankovacích společností a ty ještě logicky budou klesat.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist