Čas na hudbu, prožitky, emoce, setkávání. Téma letošního festivalu nerezonuje jen v hudbě, ale i ve výtvarném umění. ArtSalon rozšiřuje hudební zážitky o tvorbu předních českých výtvarníků. Návštěvníci koncertů v Obecním domě a Rudolfinu jako první zhlédnou šest originálních děl, která se budou 25. května dražit na benefiční aukci Galerie KODL. Výtěžek poputuje na umělecký rozvoj Pražského jara.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Do letošního ArtSalonu přispěl například Martin Krajc a říká, že festivalové zadání pojal jako poctu Bedřichu Smetanovi. „V mém obraze vzniká vlastně dialog se skladatelem. Když jsem jej maloval, zvolil jsem způsob časového postupu a vrstvení témat,“ popisuje, jak do díla zakomponoval téma času. Obraz vznikal podle slov autora, který se rád prostřednictvím populárně-popového jazyka věnuje expresivní abstraktní malbě, během jednoho měsíce. „Mám prostý cíl. Aby se lidé s mým dílem nenudili,“ říká s úsměvem. Mimochodem, v předchozích letech byl Martin Krajc propojen s hiphopovou scénou, často maloval breakdancery a sám rád breakdance také tančil. 

Krajcovým učitelem na pražské Akademii výtvarných umění byl jeden z nejvýznamnějších představitelů expresivní figurální malby Michael Rittstein. Festivalu věnoval obraz Zeleninová vozítka, který zobrazuje geneticky upravenou zeleninu.  

Respektovaný malíř tvoří nejčastěji v pošumavském Brnířově, nezřídka v prostorách tamní myčky traktorů, protože se tam vejdou bez potíží i jeho charakteristická velkoformátová plátna. Právě do tohoto ateliéru zavede diváky i unikátní videodokument pojednávající o ArtSalonu. Michael Rittstein říká, že za nejdůležitější považuje při své tvorbě energii barvy a tahu, stejně jako kontakt s okolní realitou. „Tento obraz je spíše mou omluvou vážné hudbě za to, že jsem v dětství zlobil na výchovných koncertech. Často mě odtamtud vyváděli,“ směje se. A přiznává se, že dnes od rána do večera poslouchá především rock. 

Pražské jaro, obrazy, Michael Rittstein, Zeleninová vozítka
Michael Rittstein: Zeleninová vozítka 

Jihlavský figurativní malíř Jakub Tomáš, zastupující mladší generaci, si pro ArtSalon zvolil časoprostorovou sekvenční kompozici. Prolíná se v ní jeho dětství se zážitky malé dívky, a to ve formě figury putující socialistickým sídlištěm. „Obrazem prochází postava ztvárněná v několika fázích pohybu. Její identita se v jednotlivých etapách proměňuje, ale jedná se o jednu a tutéž osobu,“ vysvětluje výtvarník s tím, že předobrazem díla byla jeho vlastní dcera. 

Pražské jaro, obrazy, Jakub Tomáš, Čas
Jakub Tomáš: Čas 

Pražská periferie a sídliště, kde vyrůstal, ovlivnilo i tvorbu malíře a kreslíře Josefa Bolfa. Téma ArtSalonu se však rozhodl pojmout trochu jiným způsobem než ostatní umělci. Namísto lineárního času totiž pracoval spíše s představou cykličnosti, která se často vztahuje například k mýtům či vědeckým teoriím. Jak říká, ve svém ateliéru se nechává unášet chvilkovou inspirací, čerpá ze svých osobitých prožitků. Přestože Josef Bolf v mládí poslouchal převážně undergroundovou hudbu, inspiraci nyní nachází v ambientních skladbách. Připomeňme, že je to hudební styl vycházející z předpokladu, že všechny zvuky, které nás obklopují, mohou být za jistých okolností hudbou.

Pražské jaro, obrazy, Josef Bolf, Budoucí minulost
Josef Bolf: Budoucí minulost 

Dražit se bude i dílo malířky Anny Neborové, která je celoživotně fascinována barvami, přičemž ji také baví zkoumat prostor mezi abstraktní a předmětnou malbou. „Mými tématy jsou většinou věci, které mě obklopují. Inspiraci hledám blízko sebe,“ vysvětluje, proč jsou třeba na jejích obrazech hračky, a to dřevěné, plastové i plyšové. Jako předlohu pro obraz, který vytvořila pro ArtSalon, si zase vybrala starého houpacího koníka. Kontury jeho siluety se však na plátně rozostřují a prolínají s pozadím. „Tento posun nás může přenést zpátky do dětství, kdy bylo na všechno dost času,“ říká malířka. 

Pražské jaro, obrazy, Anna Neborová, Koník
Anna Neborová: Koník 
Foto: Tomáš Rasl

Jediným trojrozměrným dílem je v rámci letošního ArtSalonu váza, kterou vytvořil sochař a designér Rony Plesl. Unikátní objekt, který vznikl ve spolupráci s firmou Lasvit, byl před časem zařazen odborníky mezi stovku „ikon českého designu“ za poslední století. „Snažím se, aby mých věcí nebylo příliš mnoho. Těchto váz vzniklo pouze šest, “ říká Ronny Plesl a připomíná, že ostře zelená barva zbroušeného uranového skla symbolizuje jaro. A podstata času? Ta je podle něj zakleta v cykličnosti.

Pražské jaro, obrazy, Váza Translucent
Rony Plesl : Váza Translucent 
Foto: Anna Pleslová

Pražské jaro ArtSalon

Obecní dům & Rudolfinum, 12. května – 3. června

Benefiční aukce ve prospěch Pražského jara

Galerie KODL a na Artslimit.com, 25. května

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist