Plánované zavedení recyklačního poplatku za reklamní letáky budí nevoli u maloobchodníků, distributorů i tiskáren. Obávají se, že to prodraží jejich produkci, a volají tak po dalších jednáních s ministerstvem životního prostředí.
To zahrnulo novinku do novely zákona o obalech, která primárně zavádí zálohování PET lahví a plechovek. Od „letákového“ poplatku si resort slibuje finanční přínos ve výši 160 až 250 milionů korun ročně, ale i celkové omezení objemu letáků na trhu.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekPodle kritiků návrhu by ale mohl tlak na rušení letáků poškodit nejzranitelnější skupiny obyvatel – důchodce, kteří podle nich nakupují, a lidi se zdravotním handicapem, kteří je zase často roznášejí. Ministerstvo chce z nových příjmů přilepšit obcím na svoz tříděného sběru. Vedle samotných letáků zvažuje také i zpoplatnění novin a časopisů.
O kolik přesně by výroba letáků měla zdražit, zatím není jasné. „Reklamní leták se bude považovat za obal a bude se podobně jako obaly i zpoplatňovat, a to na základě hmotnosti a množství,“ uvedla mluvčí ministerstva Veronika Krejčí. Za obalový papír dnes autorizovaná obalová společnost Eko-Kom vybírá 5090 korun za každou tunu uvedenou na trh. Možná recyklační poplatek za letáky oproti tomu ministerstvo už dříve odhadlo zhruba na 2500 korun za tunu. To by v praxi například klasický sešitový leták mohlo zdražit zhruba o 25 haléřů.
Proti omezování letáků a tlaku na digitalizaci se ozvala například zájmová organizace Rada seniorů, která má zhruba 45 tisíc členů. Argumentuje, že chytrý telefon má pouze 43 procent penzistů, přičemž internet v něm jich používá jen 30 procent. „Rušení či omezování tištěných letáků nebo nahrazování věrnostních karet digitálními vnímají senioři jako diskriminaci,“ říká předsedkyně rady Lenka Desatová. Podle ní jsou letáky významným zdrojem informací pro lidi s nižšími příjmy. Listování v „papíru“ je prý také pro starší lidi komfortnější než ovládání digitální obrazovky.
Ministerstvo ale takovou argumentaci podle své mluvčí odmítá. „Připravovaná novela zákona o obalech bude účinná nejdříve v roce 2025, do té doby mají producenti letáků dostatek času na kreativní a hlavně adresné řešení zvláště pro seniory, kteří nevyužívají online prostředí ve svém počítači nebo telefonu,“ konstatuje Krejčí.
Petky jako předvoj. V budoucnu můžeme zálohovat i zavařovačky nebo nábytek, předpovídá Hladík
Kromě seniorů jsou ale proti i podnikatelé, jejichž byznys poplatek ovlivní. Ti varují hlavně před dopadem na zaměstnanost. „Při očekávaném poklesu produkce o desítky procent hrozí, že přijdou o práci tisíce lidí,“ varuje například prezident Svazu polygrafických podnikatelů Zdeněk Sobota. A podobně se vyjádřil i Jaroslav Staněk ze společnosti České distribuční, která letáky doručuje. „Distribuce letáků je druhým nejčastějším zaměstnáním pro osoby se zdravotním postižením,“ argumentuje Staněk s tím, že o práci by mohlo v extrémním případě přijít jen v tomto odvětví přes tisíc lidí.
Obchodníci pak avizují, že zvýšené náklady na letáky promítnou do ceny zboží. „Zavedení poplatků přenese výrobce na obchod, který je následně bude nucený promítnout do ceny zboží,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Už dnes přitom maloobchodní řetězce letáky kvůli úsporám omezují. Například řetězec Lidl před dvěma lety zmenšil jejich velikost a ušetřil tím 2500 tun papíru ročně. Firma se zároveň snaží přesměrovat zákazníky k letákům v digitální podobě. Podobně postupuje například i řetězec Kaufland nebo Tesco. „Distribucí papírových letáků jsme zredukovali a tištěné letáky jsou navíc k dispozici pouze ve zkrácené verzi,“ říká mluvčí Tesca Iva Pavlousková.
Úplně rušit ale papírové letáky obchodníci nechtějí – zůstávají podle nich důležitou součástí marketingu. „Pro řadu lidí je leták připomínkou toho, jaké obchody by mohli zvážit a podívat se na jejich nabídku, jde tedy i o marketing značky, nejen propagace konkrétní sady výrobků,“ připomíná Prouza.
Podle ministerstva se v Česku uvedou na trh čtyři miliardy kusů letáků ročně. Coby odpad pak tvoří až 14 procent obsahu modrých kontejnerů. Ty ale plní i další produkty a ministerstvo už loni například naznačilo, že systém recyklačních poplatků by se proto mohl rozšířit i o noviny a časopisy.
„Dalším černým pasažérem v modré popelnici jsou tiskoviny – typicky noviny a časopisy. Končí v separovaném odpadu a obce s tím mají náklady,“ uvedl vrchní ředitel ministerské sekce ochrany životního prostředí David Surý v rozhovoru pro Ekonews.cz.
Maloobchodníci by takové rozšíření považovali za fér. „Předpokládám, že to ministerstvo představí v rámci vypořádání připomínek k novele,“ říká Prouza. Vydavatelé tištěných periodik se naopak brání. „Znamenalo by to vražení kudly do zad vydavatelům. Ti již dnes bojují s vysokou cenou vstupů – od ceny papíru, energií, paliv, platů až po novou sazbu DPH od ledna zvýšenou z 10 na 12 procent. Některá periodika by se stala tak drahá, že by se stala neprodejnými,“ říká předsedkyně správní rady Unie vydavatelů Libuše Šmuclerová.
Konečný návrh chce resort předložit vládě během května, zda se bude vztahovat i na noviny a časopisy, ale není jasné. „Zatím nevíme, jak bude rozsah zahrnutých tiskovin vypadat, proto se k tomu nelze nyní vyjádřit,“ uvedla za ministerstvo Krejčí.