Hrozba zdražení benzinu a nafty zhruba o tři koruny v situaci, kdy se jejich cena za poslední tři roky pohybovala (u nafty, která dnes stojí lehce nad 33 korunami) v pásmu 32 až 46 korun, sice nevyhnala Čechy do ulic, ale stala se jedním z největších politických témat posledního roku. Toto a mnoho dalšího způsobí emisní povolenka „dvě“ (ETS2), kolem které se rozšířilo neobvyklé množství mystifikací, ne-li manipulací. A přitom jde jen o logickou extenzi politiky, kterou již dlouhá léta naše vlády podporují nebo alespoň akceptují.

Proč si to myslím a co v této debatě nejvíce chybí? Především chybí připomenutí, že ETS2, které pokrývá emise z dopravy, provozu nemovitostí a malých firem, není žádný nový a nezávislý nástroj, jímž by „Brusel vynucoval“ snižování emisí – a tedy i pokles spotřeby fosilních paliv, která Evropa ke své škodě masivně dováží. Snižování emisí z dopravy a vytápění je totiž závazek, který z rozhodnutí členů unie platí už od konce první dekády tohoto století, a to v rámci mechanismu vzájemného sdílení (ESR).

Článek již není odemčený!

Váš známý vám umožnil přečíst si článek zdarma, ale uplynula doba, po kterou je článek odemčený.

Pro neomezený přístup ke všem článkům na našem webu si můžete zakoupit předplatné za 40 Kč.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak ETS2 ovlivní cenu benzinu, nafty a dodávky zemního plynu.
  • Jak velký objem peněz přinese pro stát a jak vznikne sociální klimatický fond.
  • Jak budou prostředky z prodeje povolenek používány pro chudší domácnosti a na snižování emisí.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.