Puntičkářský pasažér "zatopil" Českým drahám. Na státního železničního přepravce poslal kontrolu z finančního úřadu a auditoři pak už šli najisto: dráhy podle nich porušují zákon o cenách, a teď jim hrozí pokuta. O českou kauzu se navíc začali podrobně zajímat i v dalších zemích Evropské unie.

Vše začalo počátkem letošního roku zdánlivě banální stížností nespokojeného občana. Tomu vadilo, že na dvou tisícovkách železničních zastávek bez pokladen, tedy hlavně v menších obcích a mimo ně, nemají cestující k dispozici podrobný ceník jízdného do různých koutů země.

Pasažéři se tak podle něj nemohou předem dozvědět, za kolik se dá cestovat od Aše po Ostravu, a mají tak ztíženou roli při rozhodování, jestli se vlakem svézt, nebo ne. Cenu jízdenky se dozvědí teprve ve vlaku, když se zeptají průvodčího. V tu chvíli si ji už od něj ale rovnou musí koupit, protože se vezou a na rozhodování je pozdě.

Finanční úřad potvrdil, že dopravce opravdu chyboval, a teď zvažuje, co s kauzou dál. Jestli železniční firmu potrestá, nebo vyhoví jejím námitkám a kauzu nechá být. Podle sazebníku může udělit až milionovou pokutu, obvykle ale v podobných případech sáhne k trestu maximálně v řádu desítek tisíc korun a připomene riziko opakované pokuty, pokud kontrolovaná firma neuvede vše do pořádku.

"Správní řízení s Českými drahami jsme dosud nezahájili, proto jakékoliv další závěry ohledně rozhodnutí i o výši pokuty jsou předčasné," komentuje situaci Petra Petlachová z Generálního finančního ředitelství.

2 tisíce

železničních zastávek v Česku nemají pokladnu, kde by se cestující mohli dopředu zeptat na cenu jízdy.

České dráhy se závěry kontroly nesouhlasí. Argumentují především tím, že ceník je dostupný na internetu a každý se před nástupem do vlaku může na cenu zeptat průvodčího.

"Úřad navíc nevzal v úvahu, že cenu jízdenky není možné v neobsazené stanici zveřejnit formou ceníku, protože cena jízdného se odvozuje od kilometrické vzdálenosti, kterou cestující nemusí znát," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Dráhy už navíc našly prvního zastánce: podpořil je Mezinárodní železniční přepravní výbor se sídlem ve švýcarském Bernu. Podle něj je rozhodnutí českého finančního úřadu v rozporu s evropským právem. "Předpokládáme, že organizace se touto problematikou bude také zabývat a celou záležitost projedná s orgány EU," dodal Šťáhlavský.

Dráhy také upozornily na možné zdražování. Pokud by měly na každé nástupiště v lese nebo na poli umístit podrobné ceny jízd na všechny zastávky po republice, a to včetně slev, musely by obrovské množství informací vtěsnat na velkoplošné tabule či do objemných knih. Takové řešení by bylo drahé a náklady by se pak mohly snadno promítnout do zdražení jízdného. Peníze by přepravci mohli chtít od krajů a měst, které si přepravu svých obyvatel objednávají.

České dráhy navíc tvrdí, že se problém týká i dalších firem. "Jde o všechny železniční i autobusové dopravce, kteří nemají ceníky na neobsazených zastávkách," řekl Šťáhlavský. Například konkurenční společnost Arriva ale prohlašuje, že si dává pozor, aby zákon plnila. Ceník, například v podobě map s tarifními pásmy, vystaví buď rovnou na zastávkách, nebo v autobusech na zřetelném místě.

"V Moravskoslezském kraji máme u všech linek uveden tarif na předních dveřích autobusu, aby byl pro cestující viditelný ještě před nástupem do vozidla a před zakoupením jízdenky," říká firemní mluvčí Ivo Novotný. Cestující se tak ještě před započetím jízdy dozví, za kolik pojede, a může vše zvážit. Pokud by s cenou nesouhlasil, může vozidlo zase opustit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist