Byl to rok změn, říká šéf Dáme jídlo Jan Matějů a důkazem číslo jedna budiž třeba místo setkání pro rozhovor s HN − nové kanceláře firmy v objektu The Dock v Libni, kde pro podnik pracuje 70 lidí z obchodu, IT a dalších potřebných oborů. "Během roku 2015 firma rostla rychle, v mnohém ale nerozumně. V roce 2016 jsme rozmýšleli, do čeho a jak investovat. A letos a příští rok by měly být změny vidět," hodnotí Matějů.
Portál, přes nějž si zákazníci objednají oběd nebo večeři z nabídky různých restaurací − aktuálně zhruba dvou tisíc −, oslavil nedávno pět let svého fungování. Stal se největším svého druhu v tuzemsku a po Praze se rozšířil prakticky do celé republiky. Před dvěma lety jej jeho investoři v čele se zakladatelem Tomášem Čuprem, který stál také u rozvoje e-shopu s potravinami Rohlík nebo u portálu Slevomat, prodali německé skupině Delivery Hero.
"Naše pozice v celé skupině je slušná. Třeba Rakousko je starší trh, ale na byznys už jsme dnes srovnatelně velcí," upozorňuje Matějů s tím, že Dáme jídlo letos zprostředkuje prodeje v hodnotě víc než miliardy korun, přičemž samotný obrat firmy přesáhne 200 milionů korun. Stále ale zatím není v zisku.
je růst ceny akcií Delivery Hero od červnového IPO na frankfurtské burze.
To, že si Češi dovážku občerstvení tímto způsobem oblíbili, přičítá mimo jiné tomu, že běžný Čech je technologicky zdatný a rád zkouší nové věci. "Jízdenku na MHD si tu normálně koupíte esemeskou, podívejte se, jak se tu adaptovaly služby jako Uber a Liftago," poznamenává bývalý reprezentant v jízdě na horském kole.
V roce 2016 vyrostlo Dáme jídlo meziročně o sto procent, letos ale růst zpomalí na něco kolem 40 procent. Záměrně. "Opouštíme výrazné a časté slevy a další marketingové akce. I tak roste uspokojivě počet objednávek − brzy to bude půl milionu měsíčně," hodnotí Matějů. Ke stažení pomyslné nohy z plynu vede firmu také to, že by se ze start-upu, který potřebuje neustále svůj rozvoj živit novým kapitálem, měl pomalu a postupně stávat výdělečný podnik. Což platí pro celou skupinu Delivery Hero. Ani ta zatím není zisková.
K lepším a lepším číslům má pomáhat i těsnější propojení s restauracemi, do čehož Dáme jídlo investuje nyní. Ke kompletní propojenosti jeho objednávkových systémů a výdejních systémů na straně restaurace by mělo dojít už příští rok.
"Velkou část objednávek jsme dřív restauracím přenášeli prostřednictvím SMS a to byla často černá díra. Odeslali jsme zprávu a nevěděli, co se děje dál. Nyní restaurace vybavíme tabletem. Uvidí objednávky on-line, potvrdí je, vytisknou, vyřídí. My i zákazník budeme mít v reálném čase přehled," popisuje šéf Dáme jídlo nástroj na to, jak eliminovat pochybení a reklamace. Ty dnes tvoří údajně asi jedno procento ze všech objednávek.
DELIVERY HERO V ČÍSLECH
Firma s tímto propojením čekala, neboť předpokládala, že nástup EET sjednotí trh různých informačních a pokladních systémů pro restaurace a že pak jednotlivá místa půjde snadněji integrovat. Jenže dodavatelů systémů je spousta a spolupráce s nimi tak není snadná. "Ve světě je v tomto oboru pár firem, u nás pořád 40 a nezdá se, že by se to zásadně změnilo," říká dnes Matějů.
Aby firma mohla snáze zaměstnat kurýry, rozdělila směny na kratší, zpravidla dvouhodinové intervaly, hlavně v době obědové a večeřové špičky. Vlastní logistika Dáme jídlo představuje asi 200 lidí, pak má Dáme jídlo nasmlouváno asi čtyřicet různých firem, které se o rozvoz starají, případně rozvážejí i samy restaurace.
A brzy by měla přibýt ještě jedna zajímavá novinka. Přes portál bude možné objednat si i kafe. Dáme jídlo momentálně jedná o spolupráci s jedním velkým nejmenovaným kavárenským řetězcem. "Cappuccino za deset minut samozřejmě není dobré cappuccino. Řešíme rozvozové, roznosové oblasti, typy roznosu. Třeba v Řecku to ale skvěle funguje, tak uvidíme," dodává Matějů.
DELIVERY HERO V ČÍSLECH
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist