O nákup elektromobilů se začínají zajímat české podniky. Vozy s alternativním pohonem plánují zařazovat do svých firemních flotil. "Čím dál více společností s námi diskutuje, že chtějí úplně zkonvertovat své flotily na elektromobily," popsal obchodní ředitel a člen představenstva ČEZ Pavel Cyrani na konferenci Elektromobilita 2018.

Zájem o elektromobily ze strany podniků je pro automobilky klíčem k úspěchu. Právě dodávky vozů pro firemní flotily pro ně představují největší byznys. Tři ze čtyř nových aut, která se v Česku prodají, míří do vlastnictví podniků. V případě elektromobilů je toto číslo ještě vyšší. "Z 95 procent si elektrovozy kupují podnikatelé, z pěti procent fyzické osoby," řekl náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Největší krok směrem k čisté dopravě udělala loni společnost Moneta Money Bank, která si od společnosti Volkswagen objednala celkem 150 elektromobilů e-Golf. "V současné době máme 20 elektrovozů. Do roku 2022 plánujeme proměnu většiny naší flotily na elektromobily. Naším cílem je snížit uhlíkovou stopu o 35 procent. Dali jsme si to jako dobrovolný závazek," uvedl Petr Klička z Monety Money Bank, který má elektromobilitu na starosti.

Moneta aktuálně v Praze buduje novou centrálu, do které se bude stěhovat ještě v letošním roce. Na místě již bude pro elektromobily připraveno několik desítek dobíjecích stanic. Do budoucna bude nabíječek přibývat, a to rovněž u poboček banky.

Stejně jako další firmy i Moneta zatím počítá s tím, že si na delší trasy ponechá automobily se spalovacím motorem. Alespoň tedy do doby, než se zvýší maximální dojezd elektromobilů. Ten se dnes pohybuje u většiny nových aut mezi 200 a 300 kilometry. Záleží však také na stylu jízdy řidiče.

Právě dojezd a pomalé nabíjení baterky jsou zatím pro firmy jedním z hlavních důvodů, proč s nákupem elektromobilů otálejí. I to se má ale brzy změnit. Většina automobilek avizuje, že díky inovacím se během několika let dojezd elektromobilů zvýší na 500 kilometrů. U všech svých vozů s elektrickým pohonem to slibuje například Škoda Auto.

Podle Stanislava Cingroše, člena představenstva společnosti Fita Energy Solutions, může být další překážkou také relativně dlouhá doba výstavby dobíjecích stanic. Podle odborníků je problém i na straně automobilek, ty často zůstávají za enormní poptávkou a čekací lhůty na elektromobily jsou dlouhé.

České firmy si zatím elektromobily pořizují spíše proto, aby zlepšily svou image, než aby ušetřily peníze za palivo. Během několika let by se však pro ně mohly stát elektrické flotily výhodnými i z ekonomického hlediska. Cena za ujetý kilometr je zhruba třikrát levnější než v případě benzinových či dieselových automobilů.

Některé společnosti však připomínají, že elektromobily mají už dnes v některých ohledech nad klasickými vozy navrch. Oceňují především to, že v Praze je s ekologicky šetrnými vozy možné za roční poplatek 100 korun parkovat kdekoliv v zónách placeného stání. To byl například jeden z důvodů, proč se pro koupi několika elektrovozů rozhodla stavební společnost Eurovia.