Když Radim Jančura v jedné z restaurací na pražském hlavním nádraží u piva vysvětluje, jak si představuje dopravu budoucnosti, získá posluchač dojem, že z té současné nezůstane kámen na kameni. Byznysmen s bydlištěm v obci Bílovice nad Svitavou je přesvědčen, že bude odumírat veškerá regionální doprava, autobusová i vlaková. "Ten trend je neúprosný, regionální doprava odumírá už teď. Zůstanou zde jen školní autobusy, tak jako to je v Americe," tvrdí podnikatel.

Veřejná doprava podle jeho názoru dost dobře nemůže konkurovat v rychlosti a pružnosti automobilové, když relativní cena aut i jejich provoz v čase (s rostoucími mzdami) stále klesá.

Proto je podle něj neekonomické a nerozumné ve větším objemu investovat do místních železničních tratí, kde jezdí jen lokálky.

Do tohoto trendu podle Jančury velmi razantně − nejpozději do deseti let − promluví i samořiditelná auta. Ta umožní cestování osobními vozy i těm, co auto a řidičák nemají. A to za cenově příznivějších podmínek než dnes taxíky.

"Lidé si přes nějakou aplikací auto přivolají a budou si také moci zvolit, zda z bodu A do bodu B pojedou sami, nebo s někým dalším. Od toho se bude odvíjet cena. O náklady se tak podělí," přibližuje Radim Jančura, jak by samořiditelné vozy mohly v regionech převzít roli veřejné dopravy.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaký druh hromadné dopravy má podle Radima Junčary budoucnost.
  • Jakou roli v budoucnosti hromadné dálkové dopravy v Česku sehrají vysokorychlostní tratě.
  • A proč Jančura spoléhá na Andreje Babiše.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se