Americký výrobce elektromobilů Tesla zvýšil ceny svých vozů Model X a Model S na čínském trhu zhruba o 20 procent. Stal se tak v odvětví prvním, kdo na největším automobilovém trhu světa reagoval na eskalaci obchodního napětí mezi USA a Čínou, napsala agentura Reuters.

Spojené státy začaly 6. července uplatňovat clo ve výši 25 procent na dovoz čínského zboží v hodnotě 34 miliard dolarů (v přepočtu 751 miliard korun) ročně a Čína okamžitě reagovala protiopatřením ve stejném rozsahu. Její 25procentní clo platí kromě jiného i na produkci automobilového průmyslu.

Tesla ceny zvýšila o víkendu. Na svých webových stránkách uvedla, že základní verze sedanu Model S nyní stojí kolem 849 900 jüanů (2,8 milionu korun), zatímco v květnu přišla na 710 579 jüanů. Cena SUV Model X vystoupila ze 775 579 na 927 200 jüanů. Tato auta jsou tak nyní zhruba o 70 procent dražší než v USA.

14,8 tis. vozů

prodala Tesla v Číně v loňském roce. Šlo zhruba o tři procenta na místním trhu s elektromobily.

53,3 tis. vozů

vyrobila Tesla během druhého čtvrtletí letošního roku. Oproti předchozímu kvartálu to byl nárůst o 55 procent.

Pro firmu, která podle analytiků "utrácí jak divá" a snaží se dostat do zisku, je přitom Čína stěžejním trhem. Tržby v této zemi se loni podílely na celkových příjmech firmy zhruba 17 procenty. V květnu automobilka snížila cenu Modelu X až o 14 tisíc dolarů, když Peking oznámil, že pro většinu aut sníží od 1. července dovozní cla z 25 na 15 procent. Nejnovější odvetná cla však znamenají, že dovozci budou muset zaplatit celkově 40procentní clo ze všech automobilů vyráběných v USA, které v Číně prodávají.

Zvýšení cen by mohly oznámit i další automobilky. Například německá BMW nedávno konstatovala, že není s to nová cla plně vstřebat, zatímco Daimler sdělil, že "usiluje o udržení konkurenční pozice" na čínském trhu. Obě firmy tam dovážejí auta ze závodů v USA. Americká automobilka Ford zase oznámila, že prozatím ceny dovážených automobilů zvyšovat nebude.

Odbourat celní bariéry by Tesle pomohla vlastní továrna v Číně. Elon Musk včera podepsal se šang­hajskými úřady dohodu, která mu umožní otevřít montážní závod s roční kapacitou 500 tisíc automobilů. O otevření továrny v zemi jedná Tesla už delší dobu, aby si upevnila pozici v zemi, která je po USA jejím druhým největším trhem.

Čínská vláda nedávno oznámila, že zahraničním automobilkám umožní mít v zemi továrnu ryze ve svém vlastnictví. Až dosud zahraničním automobilkám povolovala vyrábět na svém území jen v rámci společných podniků s domácími partnery.

Automobilka Tesla v první polovině letošního roku vyrobila ve své jediné továrně v kalifornském Fremontu 88 tisíc elektromobilů. Oznámila také, že se jí v posledním týdnu druhého čtvrtletí podařilo vyrobit přes 5000 vozů Model 3, který má Teslu posunout k masovější produkci. Cíl vyrobit letos půl milionu aut, který Musk vyhlásil v květnu 2016, se ale ukazuje jako nereálný.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist