Generální ředitel společnosti Rosněfť Igor Sečin připustil, že firma by mohla vytvořit vlastní síť benzinových stanic v Německu. "Už nyní dodáváme do Německa přes partnery jako BP a Total. Je možné, že budeme rozvíjet i vlastní značku," řekl pro státní televizi Rossija 1. Již na jaře Rosněfť Deutschland podepsala smlouvy s partnery o prodeji své produkce. Rosněfť se stane třetím největším hráčem v Německu na trhu ropných výrobků.

Analytici byli Sečinovým výrokem překvapeni, protože poptávka po benzinu a naftě v Německu spíše klesá, což vytváří mimořádné konkurenční tlaky na trhu. Každý rok se v Německu zavře kolem dvou stovek benzinek. V roce 1999 jich bylo 16,5 tisíce, dnes sotva patnáct tisíc.

Důvodem je obnova vozového parku automobily s nižší spotřebou i benzinová turistika. Levnější benzin je v Polsku, Česku, Rakousku i v Lucembursku. Přežívají hlavně benzinové pumpy na dálnicích, ty ale budou při prodeji drahé. Lídři trhu BP, Shell, Esso a Total se jich nebudou chtít vzdát.

Ruští analytici přitom dlouhodobě upozorňují, že Rosněfť je vážně zadlužená a jemně řečeno nepoužívá své zdroje příliš efektivně. Skandál vyvolala loni v říjnu zpráva klientům investiční společnosti CIB Sberban, v níž autoři obvinili Sečina z nesmyslných výdajů 22 miliard dolarů. Rosněfť hlavního autora zprávy Alexandra Faka označila za člověka "na hranici psychického zdraví". Jen o rok dříve přitom Fak získal odbornou cenu za nejlepšího analytika energetického sektoru.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist