Několika předním architektům působícím v Česku jsme položili otázku: V čem by se mohla Praha poučit ze zahraničí, když jde o rozvoj města, jeho plánování a strategie? Co se jinde osvědčilo?
Ondřej Chybík, Chybik+Kristof Associated Architects
Praha by měla více růst dovnitř. V širším centru města je stále řada brownfieldů a nevyužitých ploch, které je třeba regenerovat. Neustálé rozšiřování půdorysné stopy města znamená obrovské náklady na budování nové infrastruktury a zároveň oslabuje vnitřní město jako takové. Zároveň je nezbytné myslet nejen na samotnou architekturu, ale také na tvorbu kvalitních veřejných prostor. Obrovským tématem, které je aktuální v rámci celé Evropy, je dostupné městské bydlení. Je přinejmenším zvláštní, že se v našich městech s Prahou na špici začínáme zabývat otázkou bytového fondu až nyní, před komunálními volbami. Existují výjimky, které jsou spíše iniciativou jednotlivých komunálních politiků než systémovým řešením. A to, že jedna nebo druhá strana zakřičí do mediálního prostoru fráze o ambici stavět tisíc bytů každý rok, beru jako absurdní populismus. Výborným příkladem je Vídeň, kde se pro výstavbu obecních bytů osvědčil systém spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Zjednodušeně se dá říci, že každý dělá to, co umí nejlépe. Město vlastní pozemek, developer rychle a efektivně za pomoci architektů projektuje a staví, město na konci celého procesu funguje jako největší realitka se seznamem čekatelů na obecní bydlení. Modelů vyrovnání mezi developerem a městem je celá řada.
Inspirace pro Prahu? Hamburk či Londýn
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/710/72143710/nAVSqjivrxbaK5kc2dgpwTUCPf34Ol7E/1536x1152xc550/jarvis_5b9fae91498ecc37ba9b4292.jpeg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/720/72143720/pT7O6st95viwHm0czM3egrEWUkG2uRDl/1536x1152xc550/jarvis_5b9fae92498ecc37ba9b4296.jpeg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/730/72143730/dBgSFQnHI539wphLilbR28kPoAtTzmcW/1536x1152xc550/jarvis_5b9fae92498ecc37ba9b429a.jpeg)
Viktorie Součková, Bogle Architects
Ze zahraničí známe Londýn, kde je půlka naší kanceláře. Tam za posledních minimálně deset let opravdu hodně zapracovali na infrastruktuře. Příkladem je Crossrail − železniční spojení mezi východem a západem Londýna a největší infrastrukturní projekt v Evropě. Dále Elizabeth Line − nová linka metra. Město dále zavedlo poplatek za vjezd do centra a hodně lidí přestalo jezdit do města autem. Nechávají vozy na okrajových parkovištích a pohybují se po Londýně městskou dopravou. V centru metropole jsou také zakázána dieselová auta. Existuje několik firem, které půjčují kola skoro na každém rohu. Jízda na kole se, myslím, v Praze také za posledních pár let zpopularizovala, což je dobře. Kola ve městě velmi podporuji, sama jezdím do práce na kole. Praha by měla dál pokračovat v jízdních pruzích pro cyklisty − úžasná je například Náplavka spojující Staré Město s Podolím podél řeky. V Londýně se též zintenzivnila říční doprava, která by fungovala skvěle i v Praze. Já sama využívám spoje Výtoň − Císařská louka a Podolí−Smíchov a mrzí mě, že přes zimu nefungují, i když je řeka normálně průjezdná. V Londýně se klade velký důraz na landscaping a veřejné prostory v soukromých developmentech, město to vyžaduje. I developeři si uvědomili, že to je dobrá investice, která zvýší hodnotu jejich developmentu a zároveň pomáhá spoluvytvářet kvalitní město. Praha má stále co dohánět ohledně zeleně. V Londýně pokrývají kořeny stromů gumovými koberci, aby je zachovali a udrželi chodníky bezpečné. Každá pražská ulice by měla mít alej stromů.
Co se dočtete dál
- Proč je potřeba, aby Praha měla jeden zastřešující úřad, který bude výstavbu koordinovat a usměrňovat?
- Proč je dobrou inspirací pro zvýšení podílu dostupného bydlení čtvrť Hafen v Hamburku?
- A v proč je podle některých architektů dobré hledat poučení i ve vlastní minulosti?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist