Domácnosti to mají v době energetické krize mimořádně těžké, ale budou existovat dál. Firmy však vedle úspor čeká další podstatný následek. Podniky z EU začne válcovat mimoevropská konkurence, která bude mít levnější energii. Čím je výroba energeticky nákladnější a produkt více komoditou, tím je tento efekt silnější. Evropě tak hrozí zánik celých odvětví.

Chemická výroba, plasty, hutní a ocelářský průmysl, výroba skla a porcelánu i mnoho dalších oborů čelí hrozbě zániku. Česko má navíc v rámci EU čtvrtou energeticky nejnáročnější ekonomiku. Ta je zranitelnější i z dalších důvodů. Velkou část našeho průmyslu tvoří středně velké podniky, které nemají dostatečnou sílu, především kapitálovou, rychle se adaptovat v porovnání se silnými mezinárodními společnostmi. Navíc je stále zaměřen zejména na subdodávky. Subdodavatelé pracují s nízkými maržemi a obtížně získávají nové zákazníky, a to kvůli závislosti na hlavních klientech. Nízké marže pohltí nárůst cen energií a subdodavatel jen obtížně zdraží.

Rizika spojená s poptávkou po produktech a financováním si musí umět firmy řídit samy. Naopak pokud jde o současný šokový nárůst cen energií, musí i pravicový ekonom přimhouřit oko nad zásahem státu. Jednotlivé společnosti nemohou být schopny řídit riziko geopolitických zásahů do dodávek klíčových surovin. Ukončení činnosti kapitálově náročných odvětví by přitom znamenalo jejich nevratný konec, nový ocelářský průmysl už v Evropě nikdy nikdo nepostaví.

Zachránit nelze vše a výhodou Česka je stále až nezdravě nízká nezaměstnanost, proto si jisté strukturální změny můžeme dovolit. Je však zásadní, aby ty podniky, které si zaslouží přežít, měly konkrétní představu, s jakými scénáři pracují – minimálně ve střednědobém výhledu. Tedy jaký nejhorší scénář z hlediska vývoje cen energií stát připustí v příštích zhruba dvou letech. Jsem si naprosto jist, že většina zasažených společností, pokud uvidí půdu pod nohama a světlo na konci tunelu, najde odhodlání bojovat a přežít.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.