Logistika, e-commerce a výroba jsou tři hlavní segmenty, které definují trh s průmyslovými nemovitostmi. Snažíme se, aby v našem portfoliu měly tradičně vyrovnaný podíl, přičemž ručička vah se tu a tam přikloní na stranu jednoho z nich. Je pravda, že kontinuálně se zvyšující zájem výrobních společností o průmyslové prostory pociťujeme. Vděčíme za to stoupajícímu tlaku na udržitelnost a dekarbonizaci výroby a stále větší orientaci na přesun části výroby a zásobování firem zpět na starý kontinent.
Cesta Evropy za soběstačností, kterou spustila koronavirová pandemie a stvrdila ji válka na Ukrajině, se již naplno rozjela. Pokud chce evropská ekonomika v celosvětovém kontextu něco znamenat, musí mít další prostory pro výrobu, skladování i prodej. Důvodem je bezpečnost, ale také potřeba nižší uhlíkové stopy výrobků, jejichž významná část stále putuje třeba i přes půl světa kontejnerovou dopravou. A je jasné, že v momentě, kdy má Evropa plnit svou nezávislou a udržitelnou roli, se bez dostatečné a kvalitní infrastruktury v podobě moderních průmyslových zón neobejde.
Miliardové plány skupiny Accolade. Buduje další halu na Chebsku, rozšíří i zónu v Kojetíně
Hezkým, konkrétním příkladem z našeho portfolia je společnost Siemens Healthineers, která je špičkou v oboru výroby zdravotnických technologií. Firma přesunula svou výrobu a vývoj z Asie do průmyslového parku v Košicích, což vedlo k omezení využívání letecké dopravy a ve výsledku to přineslo snížení produkce emisí CO2 související s výrobou o více než 90 procent.
Máme tu ale další důvod, který výrazně nahrává zejména logistice a retailu. Široce předpovídanou strukturální změnou je odklon od skladovacích zásob v režimu „just-in-time“ směrem k modelu „just-in-case“. Dříve preferovaný model just-in-time znamená, že materiál je k dispozici přesně v čas, kdy je potřeba, a nedochází ke kumulování skladových zásob. Po výpadcích v dodavatelském řetězci způsobených zejména koronavirem se však mnoho firem přeorientovalo na systém just-in-case. Ten operuje s větším množstvím skladovaného materiálu pro případ potřeby.
A co se týče často skloňovaného e-commerce segmentu, který si v posledních letech zažil trochu turbulentní vývoj, jsem si jist, že i jeho čeká slibná budoucnost. Krátkodobý útlum způsobilo narovnávání křivky, která vylétla strmě vzhůru během pandemie koronaviru. Nicméně spotřebitelské chování dlouhodobě směřuje vstříc elektronickému obchodování a e-commerce si bude i nadále ukrajovat z celkového koláče maloobchodu.
Průmyslové nemovitosti stojí v přední linii reakce na měnící se geopolitické, environmentální a spotřebitelské trendy. Všechny jeho klíčové segmenty si budou i nadále procházet drobnými výkyvy. Ovšem nepředpokládám, že by se jeden z nich začal výrazněji prosazovat na úkor druhého.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist