Na co se lidé těší na konci roku? Pro mnohé je odpověď jasná – na dovolenou. A na co se těší bohatí lidé? Na luxusní dovolenou. Ta je navíc v průměru již jejich šestá za rok. Zatímco Štědrý den tráví nejbohatší Češi doma, už 26. prosince často opouštějí republiku a Nový rok slaví v zahraničí. Každý třetí z nich volí dopravu soukromým letadlem, jehož pronájem, včetně zpáteční cesty, vyjde na 485 tisíc korun.

Tuzemská cestovní kancelář EliteVoyage, která zprostředkovává luxusní cestování na míru, poskytla Hospodářským novinám svůj první report, který mapuje loňské a letošní dovolenkové trendy nejmovitějších zákazníků. Průzkumu se zúčastnilo 50 dlouhodobých klientů, jejichž celkový majetek přesahuje 230 miliard korun.

Věk nejbohatších cestovatelů se pohybuje od 35 do 70 let. V devadesáti procentech případů se jedná o muže. Klienti cestovní kanceláře přitom nejčastěji podnikají v realitách, energetice, finančnictví, stavebnictví, zdravotnictví nebo technologiích. Mezi jejich největší zájmy patří gastronomie, umění, kultura, privátní lety a plavby na jachtě.

Na zhruba týdenní dovolenou tito cestovatelé vyrážejí v průměru šestkrát ročně. Vyhledávají přitom zejména soukromí a odpočinek, i když desetinu z nich lákají dobrodružné cesty a expedice. Městská turistika jim v Evropě zabírá průměrně tři dny, v zámoří pak pět dní. Do první desítky nejnavštěvovanějších evropských metropolí se dostala čtyři italská města (Řím, Milán, Florencie a Benátky). Nejnavštěvovanějším světovým velkoměstům vévodí čtyři americká (Miami, New York, Los Angeles a San Francisco).

„Klienti jsou často velmi vzdělaní, mají různé otázky stran historie, architektury, fauny a flóry dle svých zájmů a místa, kam cestují. Stejně tak máme mezi klienty hobby fotografy, kteří rádi navštěvují místa s profesionálním fotografem, aby jim ukázal, kde a co fotit. Obdobně tomu bývá v případech, kdy se klienti chtějí něco naučit – meditační techniky, jógu, duchovní rituály či různé sporty,“ přibližuje náplň dovolených Petr Udavský, spolumajitel a ředitel EliteVoyage.

V zimě jsou nejpopulárnějšími destinacemi hlavně alpské země, které lákají svou dojezdovou vzdáleností a luxusními lyžařskými resorty. Nejčastěji si bohatí klienti užívají zimní dovolené na sjezdovkách ve švýcarském Svatém Mořici nebo francouzském Courchevelu. V Itálii preferují zimní střediska Cortina d’Ampezzo či Val Gardena. Stále víc oblíbená je však třeba nejsevernější finská provincie Laponsko. Ti, kteří se v zimě chtějí zahřát, míří zejména na písečné maledivské pláže, kde šnorchlují s mantami obrovskými, dále do Karibiku, Thajska či za novozélandskou přírodou.

V létě nad ostatními destinacemi vítězí řecké ostrovy, Indonésie, Sardinie, Toskánsko, Amalfské pobřeží v Itálii a Azurové pobřeží ve Francii. Zájem je také o Jižní Afriku nebo Tanzanii. „Přes léto se přitom relativně často stává, že klienti jezdí na dvě až čtyři cesty. Jednou vezmou děti na delší rodinnou dovolenou, jednou vyrazí s partnerkou nebo partnerem na kratší prodloužený víkend,“ přibližuje provozní ředitel kanceláře Štěpán Borovec.

Do zvolených destinací se pak 58 procent účastníků průzkumu dopravuje běžnými aerolinkami. Průměrná cena zpáteční letenky činí 60 tisíc korun. Přibývá však lidí, kteří vyráží na lodích či jachtách. Nejoblíbenější jsou jachty o délce 30 až 45 metrů, které na týden stojí nižší jednotky milionů korun. Poptávka ale je i po luxusních motorových jachtách, jejichž pronájem stojí i deset milionů. Češi nejčastěji brázdí vody kolem řeckých ostrovů, Azurového pobřeží či se plaví mezi karibskými ostrovy. Velké výletní lodě pak volí pro delší cesty, třeba na Antarktidu.

Za ubytování platí v průměru 48 tisíc korun na noc. „Klienti obecně chtějí maximální pohodlí, za které jsou ochotni si zaplatit. Často bydlí v domech, jejichž hodnota dosahuje vyšších desítek, či spíše stovek milionů, proto každá cesta mimo jejich sídlo může být stěhováním do horšího,“ poznamenává Udavský.

Podle loňského průzkumu Svět v pohybu, který připravila organizace World Travel & Tourism Council, chce 75 procent zahraničních turistů v budoucnu volit udržitelné způsoby cestování. Češi ale takové priority zatím nemají. „Naši klienti mají přednostní přístup k nejudržitelnějším luxusním hotelům, zážitkům a destinacím. Nicméně, i když za Česko nedisponujeme konkrétními daty, vnímáme zde zatím podstatně nižší zájem o udržitelné cestování ve srovnání se zahraničím,“ říká Udavský.

Luxusnímu cestování na míru se věnují i další české kanceláře – například Exclusive Tours, Palmyra Tour nebo Deluxea. Dovolenou v hodnotě stovek tisíc až milionů korun pro nejbohatší klientelu nabízí i cestovky s širším portfoliem jako třeba Čedok nebo CK Fisher, která se tomuto odvětví cestování věnuje pod svou značkou Privileq.