Na zaoceánský let se z Londýna do New Yorku v úterý poprvé vydal běžný dopravní letoun plně poháněný stoprocentně udržitelným palivem. Stroj společnosti Virgin Atlantic ale nemohl vézt žádné pasažéry a zpátky se vrátí na běžné palivo. Jde o ukázkový let, který prakticky ilustruje, v jaké situaci je byznys i politika těsně před zahájením další konference OSN o klimatu, tentokrát nazvané COP28, která začíná ve čtvrtek v Dubaji.

Udržitelné letecké palivo vyrobené z odpadů se zkratkou SAF je tři- až pětkrát dražší než dnes dostupné běžné letecké palivo a běžně užívané stroje jsou certifikované na maximálně padesátiprocentní podíl SAF v palivu. Evropské letecké firmy ovšem plánují do roku 2030 používat jen desetiprocentní podíl SAF, i když experti tvrdí, že vzhledem k nedostatku jiných technologií je toto palivo ve střednědobém horizontu jedinou cestou, jak dekarbonizovat leteckou dopravu – zatímco radikální zastánci udržitelnosti tvrdí, že by se mělo létání omezit úplně.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • O čem se bude v Dubaji hlavně jednat?
  • Jak se mění postoje vůči klimatickým opatření v USA a EU?
  • Před čím varuje Mezinárodní energetická agentura?
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Nahlédněte do zákulisí dění v Evropě a sledujte českou stopu v Bruselu. Odebírejte jediný newsletter v Česku věnovaný unii Ředitelé Evropy. Připravují ho pro vás každý týden Ondřej Houska z Prahy a zpravodajka HN v Bruselu Kateřina Šafaříková.