Na zaoceánský let se z Londýna do New Yorku v úterý poprvé vydal běžný dopravní letoun plně poháněný stoprocentně udržitelným palivem. Stroj společnosti Virgin Atlantic ale nemohl vézt žádné pasažéry a zpátky se vrátí na běžné palivo. Jde o ukázkový let, který prakticky ilustruje, v jaké situaci je byznys i politika těsně před zahájením další konference OSN o klimatu, tentokrát nazvané COP28, která začíná ve čtvrtek v Dubaji.
Udržitelné letecké palivo vyrobené z odpadů se zkratkou SAF je tři- až pětkrát dražší než dnes dostupné běžné letecké palivo a běžně užívané stroje jsou certifikované na maximálně padesátiprocentní podíl SAF v palivu. Evropské letecké firmy ovšem plánují do roku 2030 používat jen desetiprocentní podíl SAF, i když experti tvrdí, že vzhledem k nedostatku jiných technologií je toto palivo ve střednědobém horizontu jedinou cestou, jak dekarbonizovat leteckou dopravu – zatímco radikální zastánci udržitelnosti tvrdí, že by se mělo létání omezit úplně.
Co se dočtete dál
- O čem se bude v Dubaji hlavně jednat?
- Jak se mění postoje vůči klimatickým opatření v USA a EU?
- Před čím varuje Mezinárodní energetická agentura?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.