Podíl nových aut, která pro svůj pohon využívají alespoň částečně elektřinu, v Evropě dál roste. Nejnovější čísla Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) ukazují, že v listopadu tyto vozy tvořily téměř 52 procent ze všech prodaných osobních automobilů.
Největší část připadá na hybridy, tedy vozy, které se nemusí nabíjet a na elektřinu dokážou ujet jen krátkou vzdálenost. Dál ale přibývá i bateriových elektromobilů – v listopadu mělo tento pohon každé šesté nově prodané auto v Evropské unii. Česko v tomto směru zůstává konzervativní: přes polovinu nových aut jezdí na benzin, následuje naftový pohon a elektřinu většina tuzemských zákazníků akceptuje jen jako pomocníka v hybridech.
Rostou i celkové registrace nových vozů – v listopadu jich ve srovnání se stejným měsícem loňského roku přibylo téměř o sedm procent, což znamená šestnáctý měsíc v řadě, kdy se zvýšila meziroční čísla. Některé země ale hlásí ještě výraznější přírůstky – například italský trh vzrostl o 16 procent, francouzský o 14 a rekordmanem je s 54procentním růstem Bulharsko. Naopak v Německu, které je hlavním evropským odbytištěm aut, se za listopad prodalo o téměř šest procent aut méně.
Německo přestalo dotovat elektroauta. A hlasy proti zákazu spalovacích motorů mezitím sílí
Výrazně vyšší prodeje hlásí i většina automobilek včetně Škody Auto. Ta v listopadu dodala do zemí unie 52 a půl tisíce nových aut a stala se po Volkswagenu a BMW třetí nejprodávanější značkou. V meziročním srovnání vyskočila téměř o 39 procent, rychleji rostly jen Tesla, Nissan a Land Rover.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist