Navzdory zprávám, jak je na tom evropský autoprůmysl včetně toho českého špatně, to na krizi podle výsledků největší domácí automobilky nevypadá. Škoda Auto loni meziročně zvýšila provozní zisk o 182 procent na 1,77 miliardy eur (42,5 miliard korun), přitom tržby jí vyskočily „jen“ o 26 procent na 637 miliard korun.

Že byl loňský rok velmi úspěšný, dokazuje i výrazný nárůst provozní marže na 6,7 procenta, což je třetí nejlepší výsledek v rámci koncernu Volkswagen. I proto se zaměstnanci Škody mohou těšit na to, že jim k dubnové mzdě přijde stotisícový bonus. Firma z Mladé Boleslavi se ale bojí, že doba hojnosti skončila. 

Už letošní rok pro ni bude o poznání náročnější. Důvodem jsou chybějící komponenty pro výrobu nejziskovějšího modelu Enyaq, ale i nižší zájem zákazníků o nová auta. Loni přitom Škoda právě z nastřádaných a nevyřízených objednávek, které postupně odbavovala, těžila. Aktuální informace HN zevnitř firmy naznačují, že objednávek na nové vozy má automobilka výrazně méně, než byla zvyklá, a celková čísla za rok 2024 už tak dobrá nebudou. Že je malý počet objednávek pro Škodu téma a musí ho řešit, potvrdil HN i šéf tamních odborů a člen dozorčí rady firmy Jaroslav Povšík.

Dobře je to vidět na poptávce po elektrických autech. Na jejím hlavním trhu v Německu skončily na konci roku vládní pobídky, zájem o elektroauta následně opadl. To se podepsalo i na prodejních číslech Škody. Zatímco v prosinci 2023 udala 3185 vozů elektrického SUV Enyaq, za první dva měsíce nového roku to bylo dohromady o téměř 500 kusů méně. 

Management firmy může sice lehce uklidnit, že na domácím trhu se spustí v druhé půlce března dotace pro firmy a živnostníky, ale český trh je mnohem menší než ten německý. Navíc Češi více slyší na auta od Tesly, jejichž letošní prodeje zatím překonávají elektrickou Škodu Enyaq.

Ještě větší propast je vidět v Německu. Tesla tam za první dva měsíce roku 2024 udala téměř 9200 elektrických aut. Škoda je na třetině prodejů americké firmy, elektromobilů s VW na masce se prodalo jen 4100. Největší značku koncernu trápí stejně jako Škodu nízká poptávka, loňské výsledky jsou značně zkreslené nakumulovanými objednávkami z roku 2022.

Že řada firem při výběru auta ukáže raději na Model Y od Tesly než Enyaq, potvrdil v nedávném rozhovoru s HN i konzultant firmy Arval poskytující operativní leasingy Tomáš Kadeřábek. „Srovnají si pořizovací náklady nebo splátku, parametry auta, kde je Tesla odskočená ve výkonu, rychlosti nabíjení a dalších věcech, a vezmou si raději ji. Samozřejmě je řada klientů, kteří jsou Škodě věrní, protože měli Octavie či Superby, a nyní sahají po Enyaqu, i když tak cenově atraktivní není. Škoda trpí tím, že nemá víc elektrických modelů,“ uvedl. Domácí automobilka sice uvedení dalšího elektromobilu chystá, jeho premiéra by měla proběhnout v létě, k zákazníkům se ale dostane spíš až v roce 2025.

Škodu navíc dlouhodobě limituje i nedostatek elektrických motorů z koncernového závodu v Kasselu. Kvůli tomu musí osekávat právě výrobu Enyaqu. A zlepšení je zatím v nedohlednu. Produkce elektromotorů je výrazně pod plánem, což dopadá na celou skupinu. Vedle toho musí VW Group stále řešit napjatý trh s čipy, i když už mnohem méně než dříve.

„V minulosti jsme ještě nikdy nemuseli tak často improvizovat, ale cíl kolem milionu vyrobených aut je reálný. Jako příklad uvedu, když máme problém s výrobou Enyaqu, zvýšíme výrobu Octavií. Jedeme vždy v mixu, je pro nás prioritou co nejdříve dodat vozy zákazníkům. I když nemáme odpovídající motorizaci, musíme si poradit,“ uvedl v rozhovoru pro HN Povšík. Více vyrobených Octavií ale nemůže dohnat marži elektrických Enyaqů. Ta je především na západních trzích vysoká. Celkově loni Škoda prodala téměř 87 tisíc Enyaqů, drtivou většinu v západní Evropě.

I díky tomu dosáhla v roce 2023 vysoké provozní marže 6,7 procenta, o rok dříve se přitom pohybovala jen na třech procentech. Výsledky Škody jsou v meziročním srovnání tak dobré i proto, že vychází z nízké základny roku 2022. V něm Škoda trpěla nedostatkem čipů nebo kabelových svazků, kvůli čemuž výrazně vázla výroba. Firma zároveň po ruské invazi na Ukrajinu opustila jeden ze svých největších trhů v Rusku.

Hlavní značka koncernu – Volkswagen – měla loni marži čtyřprocentní. A to vedení nestačí. Už loni šéf VW Thomas Schäfer varoval, že jeho firma je pomalá a komplikovaná a že by marži rád viděl na podobných hodnotách, jakými se pyšní mladoboleslavská dcera. Schäfer před pozvolným úpadkem firmy varuje dlouhodobě a chystá velkou restrukturalizaci. Úspory mají do roku 2026 pomoci VW ke zvýšení zisku o deset miliard eur. K cíli ale nevede jednoduchá cesta i proto, že na trhu s elektroauty se čím dál více prosazuje jak Tesla, tak levné čínské značky.

Jedním z úsporných opatření má být podle Schäfera i pokles plánování výroby na 80 procent očekávané poptávky po vozech VW. Značka tím chce předejít tomu, aby jí na skladech zůstávala hotová auta, o která nemají zákazníci zájem. „U nás v žádném případě kupit auta nebudeme. Tento trend může nastat v závodech koncernu Volkswagen, kde již mají plnou e-mobilitu. Velkou roli hrají podpory e-mobility v jednotlivých státech,“ uvedl Povšík.

Šéf odborů říká, že firma musí hlídat správnou cenovou politiku i ve směru ke slevám na auta od Tesly, ale také tvrdě držet na uzdě náklady. „To znamená odříkání v celém koncernu Volkswagen, ale hlavně to platí v německých lokalitách,“ dodává Povšík. Podle něj má Škoda za úkol zvýšit svou rentabilitu dokonce mezi 8 a 10 procent. „Abych to řekl jednoduše, budeme se muset sakra podílet, abychom vydělali na německé závody, a to nejen my, ale i prstenec závodů Volkswagen v rámci Evropské unie či závodů Volkswagen ve světě,“ dodává Povšík.

Volkswagen není konkurenceschopný v řadě oblastí. Skupině rostou náklady na suroviny pro výrobu elektromobilů, které musí kupovat ve velkém od třetích stran z Číny. Jeho automobily musí podražovat v době, kdy se na trh valí levnější čínské elektromobily. Přímo v Číně se navíc Volkswagenu přestává dařit a obchody už tam nemá tak stabilní, jak byl zvyklý. Chybí mu tak příjmy k financování přechodu od spalovacích motorů k elektromobilitě.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.