Navzdory zprávám, jak je na tom evropský autoprůmysl včetně toho českého špatně, to na krizi podle výsledků největší domácí automobilky nevypadá. Škoda Auto loni meziročně zvýšila provozní zisk o 182 procent na 1,77 miliardy eur (42,5 miliard korun), přitom tržby jí vyskočily „jen“ o 26 procent na 637 miliard korun.

Že byl loňský rok velmi úspěšný, dokazuje i výrazný nárůst provozní marže na 6,7 procenta, což je třetí nejlepší výsledek v rámci koncernu Volkswagen. I proto se zaměstnanci Škody mohou těšit na to, že jim k dubnové mzdě přijde stotisícový bonus. Firma z Mladé Boleslavi se ale bojí, že doba hojnosti skončila. 

Už letošní rok pro ni bude o poznání náročnější. Důvodem jsou chybějící komponenty pro výrobu nejziskovějšího modelu Enyaq, ale i nižší zájem zákazníků o nová auta. Loni přitom Škoda právě z nastřádaných a nevyřízených objednávek, které postupně odbavovala, těžila. Aktuální informace HN zevnitř firmy naznačují, že objednávek na nové vozy má automobilka výrazně méně, než byla zvyklá, a celková čísla za rok 2024 už tak dobrá nebudou. Že je malý počet objednávek pro Škodu téma a musí ho řešit, potvrdil HN i šéf tamních odborů a člen dozorčí rady firmy Jaroslav Povšík.

Dobře je to vidět na poptávce po elektrických autech. Na jejím hlavním trhu v Německu skončily na konci roku vládní pobídky, zájem o elektroauta následně opadl. To se podepsalo i na prodejních číslech Škody. Zatímco v prosinci 2023 udala 3185 vozů elektrického SUV Enyaq, za první dva měsíce nového roku to bylo dohromady o téměř 500 kusů méně. 

Management firmy může sice lehce uklidnit, že na domácím trhu se spustí v druhé půlce března dotace pro firmy a živnostníky, ale český trh je mnohem menší než ten německý. Navíc Češi více slyší na auta od Tesly, jejichž letošní prodeje zatím překonávají elektrickou Škodu Enyaq.

Ještě větší propast je vidět v Německu. Tesla tam za první dva měsíce roku 2024 udala téměř 9200 elektrických aut. Škoda je na třetině prodejů americké firmy, elektromobilů s VW na masce se prodalo jen 4100. Největší značku koncernu trápí stejně jako Škodu nízká poptávka, loňské výsledky jsou značně zkreslené nakumulovanými objednávkami z roku 2022.

Že řada firem při výběru auta ukáže raději na Model Y od Tesly než Enyaq, potvrdil v nedávném rozhovoru s HN i konzultant firmy Arval poskytující operativní leasingy Tomáš Kadeřábek. „Srovnají si pořizovací náklady nebo splátku, parametry auta, kde je Tesla odskočená ve výkonu, rychlosti nabíjení a dalších věcech, a vezmou si raději ji. Samozřejmě je řada klientů, kteří jsou Škodě věrní, protože měli Octavie či Superby, a nyní sahají po Enyaqu, i když tak cenově atraktivní není. Škoda trpí tím, že nemá víc elektrických modelů,“ uvedl. Domácí automobilka sice uvedení dalšího elektromobilu chystá, jeho premiéra by měla proběhnout v létě, k zákazníkům se ale dostane spíš až v roce 2025.

Škodu navíc dlouhodobě limituje i nedostatek elektrických motorů z koncernového závodu v Kasselu. Kvůli tomu musí osekávat právě výrobu Enyaqu. A zlepšení je zatím v nedohlednu. Produkce elektromotorů je výrazně pod plánem, což dopadá na celou skupinu. Vedle toho musí VW Group stále řešit napjatý trh s čipy, i když už mnohem méně než dříve.

„V minulosti jsme ještě nikdy nemuseli tak často improvizovat, ale cíl kolem milionu vyrobených aut je reálný. Jako příklad uvedu, když máme problém s výrobou Enyaqu, zvýšíme výrobu Octavií. Jedeme vždy v mixu, je pro nás prioritou co nejdříve dodat vozy zákazníkům. I když nemáme odpovídající motorizaci, musíme si poradit,“ uvedl v rozhovoru pro HN Povšík. Více vyrobených Octavií ale nemůže dohnat marži elektrických Enyaqů. Ta je především na západních trzích vysoká. Celkově loni Škoda prodala téměř 87 tisíc Enyaqů, drtivou většinu v západní Evropě.

I díky tomu dosáhla v roce 2023 vysoké provozní marže 6,7 procenta, o rok dříve se přitom pohybovala jen na třech procentech. Výsledky Škody jsou v meziročním srovnání tak dobré i proto, že vychází z nízké základny roku 2022. V něm Škoda trpěla nedostatkem čipů nebo kabelových svazků, kvůli čemuž výrazně vázla výroba. Firma zároveň po ruské invazi na Ukrajinu opustila jeden ze svých největších trhů v Rusku.

Hlavní značka koncernu – Volkswagen – měla loni marži čtyřprocentní. A to vedení nestačí. Už loni šéf VW Thomas Schäfer varoval, že jeho firma je pomalá a komplikovaná a že by marži rád viděl na podobných hodnotách, jakými se pyšní mladoboleslavská dcera. Schäfer před pozvolným úpadkem firmy varuje dlouhodobě a chystá velkou restrukturalizaci. Úspory mají do roku 2026 pomoci VW ke zvýšení zisku o deset miliard eur. K cíli ale nevede jednoduchá cesta i proto, že na trhu s elektroauty se čím dál více prosazuje jak Tesla, tak levné čínské značky.

Jedním z úsporných opatření má být podle Schäfera i pokles plánování výroby na 80 procent očekávané poptávky po vozech VW. Značka tím chce předejít tomu, aby jí na skladech zůstávala hotová auta, o která nemají zákazníci zájem. „U nás v žádném případě kupit auta nebudeme. Tento trend může nastat v závodech koncernu Volkswagen, kde již mají plnou e-mobilitu. Velkou roli hrají podpory e-mobility v jednotlivých státech,“ uvedl Povšík.

Šéf odborů říká, že firma musí hlídat správnou cenovou politiku i ve směru ke slevám na auta od Tesly, ale také tvrdě držet na uzdě náklady. „To znamená odříkání v celém koncernu Volkswagen, ale hlavně to platí v německých lokalitách,“ dodává Povšík. Podle něj má Škoda za úkol zvýšit svou rentabilitu dokonce mezi 8 a 10 procent. „Abych to řekl jednoduše, budeme se muset sakra podílet, abychom vydělali na německé závody, a to nejen my, ale i prstenec závodů Volkswagen v rámci Evropské unie či závodů Volkswagen ve světě,“ dodává Povšík.

Volkswagen není konkurenceschopný v řadě oblastí. Skupině rostou náklady na suroviny pro výrobu elektromobilů, které musí kupovat ve velkém od třetích stran z Číny. Jeho automobily musí podražovat v době, kdy se na trh valí levnější čínské elektromobily. Přímo v Číně se navíc Volkswagenu přestává dařit a obchody už tam nemá tak stabilní, jak byl zvyklý. Chybí mu tak příjmy k financování přechodu od spalovacích motorů k elektromobilitě.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist