O tratích pro rychlosti nad 200 kilometrů za hodinu se v Česku mluví poslední dvě dekády. Obří projekt za odhadovaný jeden bilion korun má přitom velké ambice: zkrátit dojíždění z regionů do metropolí, udržet pozici Česka jako křižovatky Evropy i uvolnit stávající koridory pro nákladní dopravu. Síť má mít délku 700 kilometrů, což je zhruba polovina délky současné dálniční sítě. Nejvyšší rychlost? V rovinách až 320 kilometrů za hodinu. Zatím se o tom ale jen popsaly stohy papírů a do země se nikde nekoplo.
Nyní bude Ústecký kraj schvalovat upravené zásady územního rozvoje, které mají připravit půdu pro trasování klíčové spojnice Prahy a Drážďan. Už teď se ale očekávají regionální spory o přesnou podobu trasy, což by mohlo přípravu trati protáhnout. Hlavní problém představuje přesné vedení tratě v Ústí nad Labem, proti němuž vznikly i oponentní návrhy.
Co se dočtete dál
- Co se bude dít v následujících měsících
- Proč je takový boj o trať v centru Ústí nad Labem
- Jaká část nákladů půjde z evropských peněz
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.