Plný novinek bude 79. ročník Pražského jara. Poprvé festival Mou vlastí zahájí jeden z nejlepších orchestrů světa, Berlínští filharmonikové. V českém debutu je povede šéfdirigent Kirill Petrenko, velký ambasador tuzemské hudby ve světě. V pozici hlavního hostujícího dirigenta Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia zase poprvé v Praze vystoupí Jakub Hrůša.

Prvně se uskuteční projekt SpringTEEN, festivalový den věnovaný mladému publiku a rodinám s dětmi, který ovládne všechna známá i neznámá zákoutí a zahrady Anežského kláštera.

Další novinkou a současně vykročením z čistě hudební oblasti bude Pražské jaro Art Salon, jenž představí šest renomovaných výtvarných umělců napříč generacemi. Festival je oslovil s jedním společným zadáním – vytvořit práci inspirovanou cyklem symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany.

O tom, že Rok české hudby, který letos slavíme u příležitosti 200. výročí Smetanova narození, neznamená jen připomínání velkých děl minulosti, svědčí i množství premiér současných autorů a autorek na Pražském jaru.

Orchestre Philharmonique de Radio France uvede houslový koncert Svatyně, pro který se mezi Paříží a Prahou žijící skladatel Kryštof Mařatka nechal inspirovat pravěkým uměním. Závěrečný večer v podání České filharmonie zase kromě hudby Josefa Suka, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka přinese evropskou premiéru kompozice Superorganisms Miroslava Srnky. A ani to nebude vše. V Národním technickém muzeu novinka Michala Rataje a Jana Trojana nazvaná Pianofonia rozezní konstrukční díly klavírů.

Potřetí se bude konat Prague Offspring, festivalový program věnovaný soudobé hudbě, a naposledy se role rezidenčního souboru ujme Klangforum Wien, aby uvedlo hned pět světových premiér, hudbu rezidenční skladatelky Rebeccy Saunders a před rokem zesnulé finské autorky Kaiji Saariaho. Velkolepou tečku za tříletým angažmá vídeňského souboru pak obstará dvojí provedení monumentálního díla Georga Friedricha Haase 11 000 strun ve Foru Karlín. Rakušan, který byl rezidenčním skladatelem Prague Offspring vloni, jej napsal pro 50 do kruhu rozmístěných mikrotonálně naladěných pianin a komorní orchestr.