Výkon evropského i českého průmyslu je v posledním roce přinejmenším tristní a nic na tom nemění ani rádoby povzbudivé květnové výsledky indexu nákupních manažerů (PMI), které podpořily optimismus na finančních trzích ve druhé polovině tohoto týdne. Za vcelku přívětivými celkovými čísly se totiž vždy skrývá nenápadná, leč vážná vada na kráse. V případě průmyslové výroby v eurozóně jsou to „hravá“ irská čísla, kterým snad nemohou věřit ani místní. Pokud ovšem tyto velmi nestabilní výsledky nebudeme brát v úvahu, zjeví se nám obrázek už více než rok soustavně klesajícího europrůmyslu, který se aktuálně nachází asi pět procent pod úrovní roku 2019.
V českém případě zase celkové výsledky největšího odvětví zkresluje automobilový průmysl, aktuálně v ročním vyjádření dosahující historicky nejvyšší produkce osobních vozů, dokonce navzdory propadu výroby elektroaut. Nad výsledky zbylého zpracovatelského průmyslu nelze nijak jásat. Z deseti nejvýznamnějších oborů zpracovatelského průmyslu jsou nad předpandemickou úrovní pouze čtyři, a to v situaci, kdy si ekonomika stále tolik slibuje od růstu domácí i zahraniční poptávky.
Záchrana autoprůmyslu a restart ekonomiky. Na nový Evropský parlament čekají největší výzvy v historii
Zpožděná tvrdá data z průmyslu v mezičase doplňují aktuálně mírně optimistické výsledky PMI z eurozóny. Jenže i zde platí, že za slibnou fasádou se toho až tolik pozitivního neděje. Předně je tento soft ukazatel až příliš ve vleku pozitivní víry firem ve zlepšení situace v budoucnosti, zatímco jejich zakázkové knihy se plní stále pomaleji. Začíná to stále více vypadat, že se v době tzv. deglobalizace paradoxně naplňuje mimo jiné kvůli drahým energiím scénář evropské deindustrializace. Odpovídá tomu nejenom negativní trend výroby, ale i omezování investičních záměrů průmyslových podniků napříč téměř celou EU.
Nezbývá proto než spoléhat na služby, které se těší z postcovidového boomu cestovního ruchu, rostoucího e-byznysu, rozjezdu realitní horečky, ale také z pokračující evropské dotační a byrokratické expanze. Jestli má tohle být úspěšně udržitelný a přitom dostatečně robustní byznysmodel pro vyspělou Evropu, lze s úspěchem pochybovat.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist