Míra úspor domácností je ekonomický ukazatel popisující, kolik peněz hospodařícím domácnostem zbude v kapse po zaplacení všech výdajů. Jednoduše řečeno jsou to hrubé příjmy minus výdaje a tento ukazatel se vykazuje v procentech. Na rozdílné míře úspor napříč jednotlivými zeměmi můžeme pozorovat rozdílné spotřebitelské chování. Při pohledu na průběh krizových momentů vidíme, že Češi jsou zářným příkladem přísloví „kdo šetří, má za tři“.
S nástupem pandemie vzrostla po celém světě míra úspor, avšak postupně se spotřebitelské chování mění, až na Česko, kde jsou zatím změny minimální. Míra úspor českých domácností se před pandemií pohybovala okolo dvanácti procent, během pandemie vyskočila až přes dvacet procent, aby se v posledních měsících sesunula ke stále velmi vysokým osmnácti procentům. Další snižující se míra úspor by byla příslibem pro oživení spotřeby domácností, což by konečně mohlo nakopnout i zadrhnutý český ekonomický růst.
Hlavní překážka české ekonomiky v růstu? Máme rádi neměnnost a bojíme se riskovat
Průměrný Američan hospodaří velmi odlišně. Míra úspor amerických domácností je dlouhodobě nízká, měřeno pohledem Evropana. Americká domácnost dlouhodobě ušetří jednociferné jednotky procent ze svého pravidelného příjmu. Před pandemií byl průměr okolo šesti procent, avšak nucené pobyty doma, pravidelně přicházející výplaty či vládní kompenzace vytlačily míru úspor až ke zcela nebývalým třiceti procentům, tedy výše než v Česku. Nicméně v americkém kontextu šlo skutečně o chvilkovou záležitost. Poslední údaj nám říká, že míra úspor se pohybuje okolo čtyř procent, což už je skutečně velmi málo.
I v zemích eurozóny jsme viděli pandemický nárůst míry úspor k pětadvaceti procentům, který se postupem času odboural. Nyní průměrný občan eurozóny uspoří asi čtrnáct až patnáct procent svých příjmů. Je férové dodat, že mezi jednotlivými zeměmi jsou opravdu velké rozdíly, třeba německé či nizozemské domácnosti mají svým chováním blíže k těm českým.
Americký spotřebitel jen těžko může ekonomiku podporovat více než teď, kdežto evropské domácnosti mají slušný potenciál se alespoň zčásti vyvázat ze své úsporné nálady a ekonomice tak přilepšit. Největší změna ekonomického chování by se však mohla odehrát v mysli českých domácností, což by česká ekonomika velmi ocenila.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist