Pro všechny milovníky i odpůrce elektromobility byl středeční večer minulého týdne bouřlivý a plný emocí. Evropský parlament odsouhlasil změnu emisních limitů oxidu uhličitého (CO2) pro osobní a lehká užitková vozidla. Konkrétně v roce 2030 má Evropa snížit výfukové emise osobních aut o 55 procent, v roce 2035 dokonce o 100 procent oproti roku 2021.

Evropský parlament tím potvrdil návrh, který předtím připravila Evropská komise. Tato pozice de facto říká, že nová auta prodávaná v EU po roce 2035 mají mít nulové výfukové emise – nic víc, nic míň. Navíc ve věci ještě dostanou slovo národní parlamenty a definitivní podoba opatření bude jasná až v příštích měsících.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Dnes máme jen dvě řešení, která naplňují kritérium nulových emisí: jsou to elektromobily a elektromobily. Jedny jsou s bateriemi, druhé s palivovými články, poháněné vodíkem přeměněným na elektrickou energii. V osobní dopravě se zabýváme především těmi bateriovými, které mimochodem nejsou vnímány tak negativně, jak by člověk z vybraných českých diskusních fór tipoval – pro Čechy ale zatím zůstávají blíže neprozkoumaným futuristickým výdobytkem.

Je automobilový průmysl připraven?

Na prvním místě je potřeba zdůraznit, že pro průmysl není hlasování v Evropském parlamentu žádným překvapením. O rocích 2030 a 2035 se mluví už dlouho a automobilky s nimi počítají. Pokud se podíváme na strategie a milníky jednotlivých výrobců aut, elektrifikaci plánují dokonce i dříve. Navíc už od roku 2025 může v Evropě platit norma Euro 7, která cílí na snižování emisí znečišťujících látek (nejen CO2) z provozu aut. A může to být právě tato norma, která bude mít krátkodobě na autoprůmysl mnohem silnější vliv.

Je proto otázkou, jestli zmíněné opatření vztahující se k roku 2035 vůbec bude mít co regulovat. Elektromobilita totiž sází na známou a osvědčenou technologii, která je postupně stále více dostupná a komfortní pro běžné spotřebitele. V roce 2035 tak možná ani nebudeme mít vůbec chuť si pořizovat něco jiného než elektromobil.

Český automotive nyní neohrožují elektrické ambice Evropy, ale především problémy v globálních dodavatelských řetězcích. Ty významně negativně ovlivňují prodeje a celkové finanční zdraví tohoto průmyslu. Jak pandemie covidu-19, tak následující ruská agrese proti Ukrajině způsobily obrovské škody a ty se promítly i do výroby elektroaut. Těch se přitom v Česku už vyrobilo asi 12x víc, než s kolika se tu jezdí. Však také běžně exportujeme 90 procent vlastní výroby aut. A elektromobily jsou zdrojem vyšší přidané hodnoty než spalovací auta. Česká ekonomika tedy z tohoto trendu může naopak mnoho získat a dohnat propad posledních let.

Jenže abychom mohli získat, musíme mít také z čeho brát. Zaprvé, potřebujeme know-how bateriového průmyslu a také nezbytné nerostné suroviny. Na tom měl český stát začít pracovat již před lety. Zadruhé, musíme mít vzdělanou, digitálními dovednostmi oplývající pracovní sílu, která si umí poradit s jednotkami, jako je kWh, MJ nebo Ah. Zručných lidí bude pro rozjezd průmyslu po globálním šoku potřeba opravdu hodně.

Kdy už vláda vysloví své „ano“?

Přesun k výrobě elektromobilů bude to, co z dlouhodobého hlediska pomůže Česku udržet si stabilní pozici v hodnotovém řetězci automobilového průmyslu. Cílem vlády tedy musí být podpora této transformace a vytvoření vhodných podmínek. Podívejme se za hranice, a to nikoliv do jiných zemí EU: v Číně dlouhodobě budují silné pozice v elektromobilním a bateriovém sektoru a mají pěkný náskok. Amerika je v těsném závěsu.

Je snad Čína natolik „zelená“, že by elektromobilitu prosazovala jen kvůli snižování emisí z dopravy a trpěla kvůli tomu ztráty na vlastní ekonomice?

Nikoliv, tady mluví čisté byznysové zájmy. A čím déle bude česká vláda svým odmítavým postojem přivolávat katastrofální dopady elektromobility na českou ekonomiku, tím spíše se toto přání vládě vyplní. Je třeba sešlápnout „plyn“, i když vám pod nohama akorát spokojeně zavrní baterie.