Pro všechny milovníky i odpůrce elektromobility byl středeční večer minulého týdne bouřlivý a plný emocí. Evropský parlament odsouhlasil změnu emisních limitů oxidu uhličitého (CO2) pro osobní a lehká užitková vozidla. Konkrétně v roce 2030 má Evropa snížit výfukové emise osobních aut o 55 procent, v roce 2035 dokonce o 100 procent oproti roku 2021.

Evropský parlament tím potvrdil návrh, který předtím připravila Evropská komise. Tato pozice de facto říká, že nová auta prodávaná v EU po roce 2035 mají mít nulové výfukové emise – nic víc, nic míň. Navíc ve věci ještě dostanou slovo národní parlamenty a definitivní podoba opatření bude jasná až v příštích měsících.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Dnes máme jen dvě řešení, která naplňují kritérium nulových emisí: jsou to elektromobily a elektromobily. Jedny jsou s bateriemi, druhé s palivovými články, poháněné vodíkem přeměněným na elektrickou energii. V osobní dopravě se zabýváme především těmi bateriovými, které mimochodem nejsou vnímány tak negativně, jak by člověk z vybraných českých diskusních fór tipoval – pro Čechy ale zatím zůstávají blíže neprozkoumaným futuristickým výdobytkem.

Je automobilový průmysl připraven?

Na prvním místě je potřeba zdůraznit, že pro průmysl není hlasování v Evropském parlamentu žádným překvapením. O rocích 2030 a 2035 se mluví už dlouho a automobilky s nimi počítají. Pokud se podíváme na strategie a milníky jednotlivých výrobců aut, elektrifikaci plánují dokonce i dříve. Navíc už od roku 2025 může v Evropě platit norma Euro 7, která cílí na snižování emisí znečišťujících látek (nejen CO2) z provozu aut. A může to být právě tato norma, která bude mít krátkodobě na autoprůmysl mnohem silnější vliv.

Je proto otázkou, jestli zmíněné opatření vztahující se k roku 2035 vůbec bude mít co regulovat. Elektromobilita totiž sází na známou a osvědčenou technologii, která je postupně stále více dostupná a komfortní pro běžné spotřebitele. V roce 2035 tak možná ani nebudeme mít vůbec chuť si pořizovat něco jiného než elektromobil.

Český automotive nyní neohrožují elektrické ambice Evropy, ale především problémy v globálních dodavatelských řetězcích. Ty významně negativně ovlivňují prodeje a celkové finanční zdraví tohoto průmyslu. Jak pandemie covidu-19, tak následující ruská agrese proti Ukrajině způsobily obrovské škody a ty se promítly i do výroby elektroaut. Těch se přitom v Česku už vyrobilo asi 12x víc, než s kolika se tu jezdí. Však také běžně exportujeme 90 procent vlastní výroby aut. A elektromobily jsou zdrojem vyšší přidané hodnoty než spalovací auta. Česká ekonomika tedy z tohoto trendu může naopak mnoho získat a dohnat propad posledních let.

Jenže abychom mohli získat, musíme mít také z čeho brát. Zaprvé, potřebujeme know-how bateriového průmyslu a také nezbytné nerostné suroviny. Na tom měl český stát začít pracovat již před lety. Zadruhé, musíme mít vzdělanou, digitálními dovednostmi oplývající pracovní sílu, která si umí poradit s jednotkami, jako je kWh, MJ nebo Ah. Zručných lidí bude pro rozjezd průmyslu po globálním šoku potřeba opravdu hodně.

Kdy už vláda vysloví své „ano“?

Přesun k výrobě elektromobilů bude to, co z dlouhodobého hlediska pomůže Česku udržet si stabilní pozici v hodnotovém řetězci automobilového průmyslu. Cílem vlády tedy musí být podpora této transformace a vytvoření vhodných podmínek. Podívejme se za hranice, a to nikoliv do jiných zemí EU: v Číně dlouhodobě budují silné pozice v elektromobilním a bateriovém sektoru a mají pěkný náskok. Amerika je v těsném závěsu.

Je snad Čína natolik „zelená“, že by elektromobilitu prosazovala jen kvůli snižování emisí z dopravy a trpěla kvůli tomu ztráty na vlastní ekonomice?

Nikoliv, tady mluví čisté byznysové zájmy. A čím déle bude česká vláda svým odmítavým postojem přivolávat katastrofální dopady elektromobility na českou ekonomiku, tím spíše se toto přání vládě vyplní. Je třeba sešlápnout „plyn“, i když vám pod nohama akorát spokojeně zavrní baterie.