Před dvěma roky zasadili, letos sklízí. Komerční banka se vydala na fintechové nákupy – a po nedávné stamilionové investici do českého start-upu Lemonero koupila nyní rozjetý Upvest, který zajišťuje crowdfunding pro developery. Drobným investorům tím dává možnost podílet se na financování velkých developerských projektů a vydělat na vysokých úrocích. Banka do start-upu vstoupila už před dvěma lety, svůj podíl nyní ze třetiny zvýšila na 96 procent.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článek„Po více než dvouleté úspěšné spolupráci dávalo oběma stranám smysl, aby se Upvest stal plnohodnotnou součástí skupiny KB a dále se profesionalizoval a rozvíjel pod záštitou přední české banky,“ komentoval akvizici David Musil, spoluzakladatel a výkonný ředitel Upvestu.
Financování developerských projektů bývá zpravidla otevřené pouze velkým hráčům, ochotným investovat od pěti milionů korun výše. Upvest je ale zpřístupňuje i menším rybám, které do výstavby či rekonstrukce rezidenčních a komerčních nemovitostí mohou dát třeba jen pětitisícovku. V průměru se výše jedné investice pohybuje kolem 90 tisíc korun, v některých extrémních případech ale na jednotlivé investory vychází i třeba 1,5 milionu korun v rámci jednoho projektu.
Musil spolu s Petrem Volným, který v současnosti zastává pozici technického ředitele firmy, založili Upvest před šesti lety. Za tu dobu se na platformě objevilo 30 projektů, o které je zpravidla velký zájem a zafinancují se relativně rychle. Firma tak řeší, jak jich nabízet více. Celkem v rámci více než 13 tisíc investic Upvest rozdělil developerům na 1,29 miliardy korun, z čehož 430 milionů již investorům splatil.
Upvest se primárně zaměřuje na takzvané mezaninové úvěry, na nichž spolupracuje s bankami. Mezaninový úvěr je podřízený tomu bankovnímu, s čímž je spojeno nižší nebo žádné zajištění, které se jinak zpravidla provádí zástavou financované nemovitosti. S tím souvisí nejen vyšší míra rizika, ale také vyšší úrok, který se pohybuje mezi pěti až 7,5 procenta ročně a je tak srovnatelný například s dlouhodobými výnosy indexů akciových trhů. Projekty jsou ale bedlivě analyzovány týmem specialistů Upvestu, kteří devadesát procent z nich vyřadí. Na web se tak dostane jen zbylá desetina.
Lidé investující do developerských úvěrů často nechápou rizika, jen posudky na cenu se mohou lišit až o 15 procent, říká šéf Upvestu
Ačkoliv je Komerční banka partnerem Upvestu zhruba u poloviny projektů, start-up nespolupracuje pouze s ní, což se podle Volného ani po aktuální akvizici nezmění. „Určitě se budeme stejně jako nyní u financování projektů potkávat i s dalšími bankami,“ uvedl pro HN.
Spolupráce s bankami je podle šéfa Upvestu Musila výhodná pro obě strany. Tradiční finanční instituce jsou totiž vzhledem ke svému konzervatismu při investicích do developerských projektů zdrženlivé – a nikdy je nezafinancují ze sta procent.
„Když jde o projekt za miliardu, banka dá třeba 650 milionů a developer si musí zbývající peníze sehnat. Jedním z řešení je obrátit se na nás s žádostí o mezaninový úvěr,“ uvedl Musil loni v létě v rozhovoru pro HN. Volbou Upvestu banka předchází riziku, že si developer chybějící peníze sežene od neznámého soukromého věřitele, který se může snažit do projektu zasahovat a nějakým způsobem ho ohrozit.
Dlouhodobým cílem Upvestu je nabízet investorům každý měsíc jeden nový projekt. V současnosti podle Volného toto tempo nestíhá, užší spolupráce s Komerční bankou by firmě ale mohla pomoci. „Hlubší partnerství mezi Upvestem a KB umožní rozšířit produktovou nabídku, zahrnout další sektory za hranicí nemovitostního sektoru a rozvinout platformu tak, aby byla atraktivní i pro nejnáročnější investory z portfolia KB i mimo něj,“ uvedl.
Ještě letos Upvest plánuje investorům nabídnout několik nových větších projektů. „Určitě bychom do konce roku chtěli naplnit cíl proinvestovat a poskytnout financování v celkovém objemu jedné miliardy korun,“ dodal Volný. Firma by tak letos dosáhla podobného objemu investic, jaký nashromáždila za posledních pět let dohromady.
Upvest je nastavený v současnosti silně růstově – a hodlá v tom pokračovat. Komerční banka chce v příštích několika letech jeho hodnotu zněkolikanásobit. „To by nám ale nemělo bránit v tom, aby Upvest začal generovat v nejbližší době i zisky,“ doplnil Volný s tím, že firma chce využít spolupráce s Komerční bankou, stát se klíčovým hráčem na trhu úvěrů pro real estate a v budoucnu expandovat i do zahraničí.
Pro Komerční banku spolupráci zastřešuje její dceřiná společnost KB SmartSolutions, zaměřená na fintechové start-upy, pro niž první investice do Upvestu před dvěma lety (banka tehdy koupila téměř 19procentní podíl, minulý rok ho zvýšila na 31 procent, letos akvizici dokončila) byla na trhu úplnou premiérou.
„V případě spolupráce s Upvestem se nám podařilo skloubit flexibilitu a rychlost start-upu se silou a zázemím velké instituce, jakou je Komerční banka,“ komentoval aktuální akvizici Patrik Nový, ředitel KB SmartSolutions. David Formánek, člen představenstva KB, ji označil za snahu banky o „rozvoj úspěšné spolupráce s inovativními fintechy a start-upy“.
„Naším cílem je, aby banka byla schopna dostat se za hranice poskytování běžných bankovních služeb,“ uvedl Formánek s tím, že jednu z částí jejího portfolia představuje právě crowdfunding, kterému se věnuje i Upvest.
Ve vedení Upvestu podle Volného s akvizicí nedojde k žádným změnám. „Jako spoluzakladatelé nadále zůstáváme ve společnosti a za spolupráce s KB se budeme věnovat rozvoji a škálování byznysmodelu Upvestu,“ uvedl.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist