Na čerpacích stanicích skoro není vidět, ale když už si jí řidič všimne, tak mu moc nepomůže. Řeč je o srovnávací tabulce paliv od ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), která měla řidičům ukázat, na kolik je vyjde sto kilometrů jízdy v autech s různými motory. Od půlky října musí tabulku ve svém areálu vyvěšovat pumpy, jež vedle benzinu a nafty prodávají alespoň jedno alternativní palivo.

Problém je ale v tom, že tabulka vychází z půl roku starých dat. „Ceny elektřiny i paliv jsou úplně jinde, tabulka je zastaralá,“ hodnotí Lukáš Pololáník, mluvčí nákupní aliance Axigon prodávající tankovací karty. „Normální člověk řeší to, co vidí na totemu.“

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

HN proto vzaly aktuální ceny paliv – od benzinu přes naftu až po zemní plyn – i elektřiny a vytvořily vypovídající srovnání. Jako referenční vůz pro porovnání průměrných spotřeb posloužily nové modely Škoda Octavia všech nabízených pohonů, tedy naftový, benzinový a CNG. Redakce následně zprůměrovala deklarované spotřeby všech typů dané motorizace. Jelikož se Octavia zatím neprodává s čistě elektrickým pohonem, elektromobily reprezentuje SUV Enyaq.

Jak dopadlo srovnání s reálnými, aktuálně platnými cenami paliv? Nejlépe vychází elektromobil nabíjený doma, sto kilometrů jízdy u něj vyjde zhruba na 105 korun. Cenu domácího nabíjení HN vypočítaly z cenového stropu elektřiny, který zahrnuje také poplatek za distribuci od ČEZ v nízkém tarifu. Celkově sahá na 6,43 Kč/kWh. Naopak nejhůře skončil benzinový motor s cenou 235 korun za sto kilometrů.

Ujetý kilometr je nyní u elektromobilu podstatně dražší ve srovnání s cenami energií před krizí. Zastánci elektromobility tehdy propagovali náklady na sto kilometrů kolem 40 korun. „Cena domácího nabíjení ale podstatně stoupla, u někoho už se může rovnat nabíjení u veřejných nabíječek,“ komentuje Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu. Mnohem výhodněji než například speciální tarify největších dodavatelů pro elektromobily podle něj vychází kombinace fotovoltaiky a tepelného čerpadla. „Při této kombinaci by řidič mohl jezdit opravdu levně,“ říká.

Výrazně ale podražilo veřejné nabíjení, dodavatelé elektřiny letos hromadně upravovali ceníky. Supermarket Lidl navíc zpoplatnil dobíjení u svých obchodů, které donedávna nabízel zdarma. U veřejných nabíječek při zprůměrované udávané spotřebě Enyaqů (16,4 kWh na sto kilometrů) stojí stejná vzdálenost zhruba 183 korun. HN pro kalkulaci zprůměrovaly aktuální ceníky dodavatelů jak pro registrované, tak neregistrované uživatele, a to při použití rychlého i pomalého nabíjení.

Na dálnici však mají elektromobily mnohem vyšší spotřebu a cena za ujetý kilometr letí razantně vzhůru, tím spíše v zimních měsících při zapnutí vyhřívacích funkcí. Už při spotřebě 19 kWh stojí sto kilometrů v elektromobilu více než stejná vzdálenost v dieselové Octavii.

Právě nafta vychází v tabulce HN jako druhé nejvýhodnější palivo s 205 korunami za sto kilometrů. V současnosti stojí nafta o necelé čtyři koruny více než benzin, jenže dieselové motory bývají zpravidla úspornější. Stokilometrová vzdálenost ujetá v autě s benzinovým agregátem vyjde na 235 korun. Cenu paliv redakce přebrala z údajů společnosti CCS, benzin na konci minulého týdne stál 41,89 a nafta 45,49 koruny za litr. Především nafta ale v posledních dnech výrazně zlevňuje, například Tank ONO její cenu v pátek snížil na 41,90 korun na litr.

V neprospěch benzinu hraje i spotřební daň, která je o 4,39 koruny vyšší než u nafty. „Stát uměle zdražuje benzin. Sice platí, že nyní je ekonomičtější jezdit s dieselem, v zimě ale nafta nejspíš ještě výrazně podraží. Po embargu na ropné produkty z Ruska může ale dojít i k jejímu nedostatku. To už by tak výhodná nebyla,“ komentuje předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

„Myslím si, že celou letošní zimu bude v zemi nafta standardně až o pět korun dražší než benzin,“ míní mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula. Indráček dodává, že většina automobilek kvůli ekologii navíc diesely vyřazuje ze segmentu malých a středních vozů na úkor benzinových. „Studie přitom říkají, že dieselové motory vychází v testu emisí lépe než benzinové. Nad tím zůstává rozum stát,“ hodnotí.

Levnější než benzin nadále zůstává i pohon na CNG, tedy na stlačený zemní plyn, přestože jeho cena kvůli geopolitické situaci vystřelila nahoru. „Například v říjnu stál někde téměř 100 korun za metr krychlový. To je totéž, jako by litr benzinu stál sto korun za litr,“ říká Pololáník. Nyní se v průměru pohybuje kolem 40 korun za metr krychlový, sto kilometrů na tento pohon tedy vyjde zhruba na 224 korun. „Cena zemního plynu už začala klesat, takže CNG je už zase levnější než benzin,“ podotýká Pololáník.

Ministerstvo průmyslu do své tabulky zahrnulo také LPG. Redakce se jej však z výpočtu rozhodla vynechat, protože dostupnost nových aut jezdících na zkapalněný ropný plyn je v Česku téměř nulová. „Sice je LPG aktuálně nejvýhodnějším palivem, má ale řadu vad. Jeho zásoby jsou omezené. Lidé mají omezenou možnost si auto na LPG koupit. Nová prodává v Česku jen Dacia a Renault,“ tvrdí Indráček.

Řidiči si však mohou na LPG předělat jak staré auto, tak novou Octavii. Přestavba staršího auta podle Indráčka vyjde na 25 tisíc, nová Octavia pak na 40 tisíc korun. Přestavba motoru se však podle něj vyplácí jen s opravdu velkými nájezdy.

Velké srovnání si můžete projít v přiložené infografice. Jelikož je interaktivní, údaje v ní můžete změnit na vaši přesnou spotřebu a na cenu paliv, které platíte ve vašem okolí, nebo za kolik doma nabíjíte.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze