Toyota Prius je v Japonsku na špici prodejů osobních aut. Brzy nastane doba, kdy si i běžní evropští řidiči začnou zvykat na jízdu v hybridních automobilech. Lze to vycítit při procházce mezi stánky vystavujících automobilek na pařížském autosalonu. Ty tak reagují na další požadavek Evropské unie ohledně snižování průměrných emisí svých vozů.

Zatímco dříve se v expozicích významných autosalonů akcentovaly plnohodnotné elektromobily, nyní je pozornost upřena na takzvané plug-in hybridy. Tedy na vozy, které mají pod kapotou jak spalovací agregát, tak elektromotor. V útrobách karoserie se navíc skrývá baterie, kterou je možno dobíjet ze zásuvky.

Například největší evropská automobilka Volkswagen jako svoji největší hvězdu pro letošní Paříž vyzdvihuje model Passat v provedení GTE. Tento vůz se představil i na slavnostním večeru koncernu, kde jsou pozvaným hostům v předstihu představovány ty největší taháky z expozic jeho značek.

Přitom Volkswagen samozřejmě bude nabízet model Passat, stejně jako dosud, také s benzinovými a dieselovými motory.

Passat GTE má hrát průkopnickou roli této technologie, přestože není prvním hybridem v nabídce značky (hybridní ústrojí bylo dříve využito například v SUV Touareg či supersportu Porsche 918 a dalších vozech).

Nicméně tentokrát se nabízí vůz s dojezdem na elektřinu 50 kilometrů, který má pro prvních 100 kilometrů s nabitou baterií spotřebu pouhých 1,6 litru.

Auto navíc nemusí být žádnou brzdou provozu ani na německých dálnicích s neomezenou rychlostí. Na elektřinu sice jede jen rychlostí 130 km/h, ale při využití maximálního výkonu soustrojí (218 koňských sil) dokáže jet až rychlostí 220 km/h.

Přesně tato technologie se dostane i do budoucí Škody Superb, což by mohlo nastartovat malou hybridní revoluci i na českých silnicích. Podobně jako se to s pohonem na stlačený zemní plyn povedlo Octavii G-Tec.

Hybridní verze se podle zdrojů HN neobjeví v nabídce při samotném začátku prodejů nové generace Superbu, ale zhruba o rok později - tedy v průběhu roku 2016.

Stejnou technologii už má i model Volkswagen Golf GTE, ale právě od Passatu si Volkswagen slibuje mnohem větší zájem.

Navíc až se s touto technikou dobře sžijí manažeři a podnikatelé, pro které je model Passat ušit na míru, budou ji (podle představ vedení VW) vyžadovat i do aut menší kategorie pro své manželky a další rodinné příslušníky.

Hybridům kromě Volkswagenu stále více věří i další významní výrobci automobilů. Japonská Toyota je v tomto oboru zavedeným hráčem, hodně se angažují i Citroën s Peugeotem, které tvoří konsorcium PSA. Ty dokonce kromě hybridů s energií uloženou v bateriích experimentují i s motorem využívajícím stlačený vzduch. Zatím jde pouze o koncepty, ovšem vestavěné do karoserií sériových vozů.

V podstatě povinností budou brzy hybridní pohony ve sportovních automobilech. Například v Paříži se představuje koncept prvního hybridního Lamborghini (rovněž ze skupiny VW). Konkurenti - Ferrari či Porsche - již takové vozy dokonce prodávají.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist