Kakao z obalu, v jakém jsme ho v obchodech kupovali před více než 30 lety, bude chutnat pravděpodobně úplně stejně jako z ultraekologické krabice. Jenže na rozdíl od moderního designu v sobě nese nostalgickou vzpomínku, třeba na maminčinu kuchyni. Retro obal tedy zahrnuje idealizovanou minulost a je dobrým reklamním tahem.
Aktuálně jsou v oblasti obalů viditelné tři hlavní trendy: minimalismus, udržitelnost a retro. Při bližším prozkoumání spolu v podstatě souvisí a částečně se i prolínají. Tak například retro obal může být zároveň udržitelný, a dokonce také minimalistický. V praxi to pak znamená snižování hmotnosti, omezování používání plastu a navyšování použití recyklátu, většinou recyklovaného papíru.
K retro i ekologickým obalům se stále častěji uchylují nejen menší nebo nové značky cílící na určitou skupinu podobně smýšlejících zákazníků, ale objevují je i velcí hráči. "V poslední retro vlně se nově objevily například produkty Pilsner Urquell v původní lahvi, máslo z pasterované smetany v papírovém pergamenu nebo čerstvé mléko ve skle," vypočítává Michaela Holubec Birtusová, projektová manažerka Czechdesignu.
Ikonická holčička z kakaa
Retro obaly nejsou záležitostí jen několika posledních let. Na síle začaly nabírat už na přelomu tisíciletí, kdy se zjevily jako protipól minimalistického a futuristického designu. Češi si retro oblíbili, a tak se v tuzemských obchodech a supermarketech stále objevují obaly připomínající minulý režim.
Doslova ikonou retro obalů se před lety stalo Granko. Kakao na svůj obal vrátilo roztomilou blonďatou holčičku, která v ruce svírá červený hrneček. Autorem obalu je akademický malíř Karel Fojtů, který se v roce 1979 nechal inspirovat trendem v Německu, kde bylo populární dávat na obaly fotky dětí. Neváhal a vyfotil svoji dvouletou dceru Veroniku. K tomu navrhl i červený nápis Granko. Se svým designem u tehdejšího výrobce − Čokoládoven − uspěl. Holčička na Granku vydržela do 90. let, kdy ji vystřídaly například kreslené postavičky Macha a Šebestové nebo hrnek s červenými puntíky. Granko ale občas svůj původní obal vrátí do hry a dnes už dávno dospělá Veronika opět slaví úspěch.
Nostalgií mnohým voní i limonáda Kofola, která vznikla v roce 1960 jako náhražka "imperialistické" (a tím pádem nedostatkové) Coca-Coly. Zpočátku se Kofola, stejně jako další nápoje, prodávala v lahvích bez etiket. Až postupem doby získala svůj typický design, tedy nápis Kofola v hnědé barvě na žlutém podkladu. Svoji slávu si udržela 30 let, až do doby, kdy byl hlad po všem dříve zapovězeném a lidé dávali před Kofolou přednost "západním" limonádám. Jenže na přelomu milénia vstoupila Kofola na trh s promyšlenou kampaní, jejíž součástí byla i modifikace loga. Původní oranžová, hnědá a bílá na obalu této limonády ovšem zůstaly dodnes.
Nostalgie po Májce nebo Vitacitu
Produktů, zejména potravin, které se občas objeví v regálech obchodů v limitované sérii v retro obalech, je mnohem více. "Nejlépe marketingově pojatým projektem jsou v této oblasti už mnoho let retro týdny prodejen Lidl. Tradičně lze při těchto akcích pořídit třeba retro balení paštiky Májka či polévek Vitana. Do hry se vrátil třeba i nápojový prášek Vitacit nebo sirup Ovocit a podpalovač Pe-Po," říká Michaela Holubec Birtusová.
Nostalgie se podle projektové manažerky Czechdesignu český národ jen tak nezbaví. "Lidé zkrátka milují retro obaly podobně jako třeba staré filmy, které televize vysílá stále dokola. V poslední době ale pozorujeme nástup nového trendu a tím je zájem o ekologické obaly," dodává. Mnoho obchodů se tak nyní veze na vlně popularity zero waste řešení, takže i do běžných řetězců začíná prosakovat zcela bezobalový prodej.
Kromě toho se zvyšuje i zájem o recyklovatelné obaly, například o vratné PET lahve od výrobce minerálních vod Mattoni, které jsou z 80 procent vyrobeny z už použitého plastu. Na ekologický trend zareagoval i producent mléčných výrobků Danone, který se více zaměřil na recyklovatelnost jogurtových obalů.
Kde to jde, tam se plast opouští. "Pozorujeme, jak stále roste zájem o papírové obaly vyráběné přímo lokálně v Česku. Ve středu zájmu jsou i inovace, které postupně nahrazují méně ekologické materiály těmi více udržitelnými," dodává Michaela Holubec Birtusová.
Článek byl publikován v komerční příloze HN Obaly a polygrafie.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist